Årets Folk och Kultur innehöll spännande möten, smakprov på samskapande konstprojekt och kulturpolitiska argument. Här är våra höjdpunkter från årets deltagande.
Vi deltog så klart på årets Folk och Kultur i februari, som en av hela 780 medverkanden. I fokus står som alltid konstens och kulturens betydelse för demokrati- och samhällsutveckling. Programmet skapas av deltagarna själva: kulturlivet, myndigheter, organisationer, ideella sektorn, inbjudna politiker och landets 21 regioner.
Våra höjdpunkter:
1. Vi skapade en skog
Tillsammans med papperskonstnären Fideli Sundqvist tog vi emot skolklasser från förskola, 2:a klass och anpassad skola och skapade en skog i papper, ett samarbete med Region Sörmland. För de allra flesta var det första gången de träffade en konstnär! Några av dem vi fick möta var elever från Idunskolan, anpassad grundskola som var med på workshop.
”Vihade också väldigt roligt och det fungerade väldigt bra med eleverna. Jag har pratat mig varm om hur väl emottagna vi blev och hur fint ni bemötte våra elever! Workshopen och skapandet med Fideli var toppen och eleverna uppskattade det. Materialet som erbjöds att jobba med är ju tacksamt, och alla eleverna kunde skapa något utifrån sina egna individuella förutsättningar. Jag själv blev väldigt inspirerad och kände mig upprymd resten av dagen.” Det berättar Andrea Lohman, bildlärare på Idunskolan. Läs mer om workshopen här om du vill.
2. Vi bjöd på kulturpolitiska argument
Under Folk & Kultur fortsatte vi vårt kulturpolitiska arbete med att sätta konstens betydelse för barn och unga på agendan. Vi mötte flera kulturpolitiska talespersoner och bjöd dem på argument att ta med sig till sina partier.
3. Frukostseminarium med KAKA
Tillsammans med nätverket KAKA (Konstpedagiska Akademin) bjöd Konstdepartementet in till ett frukostseminarium där vi presenterade våra verksamheter och uppmuntrade till fortsatta samtal politiker, konstnärer och kulturarbetare emellan. Det var roligt att se att så många dök upp!
4. Bildkonst Sverige lyfte vår verksamhet
Hur tar vi ett nytt grepp om de verktyg som barn och unga behöver för att aktivt delta i samhällsdebatten? Och hur ska kunskapen om bild utvecklas när bildkonstens arrangörer är gravt underfinansierade? Dessa frågor ställde Bildkonst Sverige under paneldebatten ”Demokratin behöver mer än ord”, där bildförståelsens centrala roll för ett demokratiskt samhälle underströks. I panelen satt Lars Strannegård, rektor Handelshögskolan, Laura Hartman, nationalekonom och rapportförfattare, Robert Stasinski, chefsredaktör Konstnären och rapportförfattare. Samtalet modereras av Magdalena Malm, generalsekreterare Bildkonst Sverige.
Tack för att ni lyfte Konstdepartementets arbete i samtalet!
5. Att få träffa våra samarbetspartners
Konstdepartementets medarbetare fick tillfälle att stärka banden inom organisationen och träffa våra samarbetspartners från hela landet. Vi tackar Folk & Kultur och tar med oss ny energi och en mängd idéer in i 2024!
Tack!
Vi måste också tacka Sörmlands museum och Region Sörmland för ett gott samarbete! Våra 16 kvadratmeter i Region Sörmlands monter gjorde det möjligt för oss att möta alla spännande workshopsdeltagare och besökare. Speciellt tack till Sanna Svanberg, konstkonsulent på Sörmlands museum, Elin Selig, kulturstrateg och Marie Anstadius projektledare, Region Sörmland.
Kort om Folk och Kultur 2024
För sjunde året i rad arrangerades det kulturpolitiska konventet Folk och Kultur i Munktellstaden, Eskilstuna.
20 av 21 regioner deltog under Folk och Kultur 2024.
220 arrangörer var med och skapade konventet.
Programmet bestod av 259 programpunkter och 780 medverkanden.
62 politiker medverkade i programmet.
8 882 personer besökte Folk och Kultur 2024.
Om Konstdepartementet
Vi gör konst till en naturlig del av livet för alla barn och unga i Sverige. Vårt uppdrag är att möjliggöra kvalitativa och inspirerande möten där professionella bild- och formkonstnärer skapar tillsammans med barn och unga. Vi finns över hela Sverige – där konst och skola möts.
Konstdepartementet arbetar för att konst och skola ska få mötas. Vi har utvecklat en beprövad metod för samskapande konstprojekt där professionella konstnärer, illustratörer, fotografer och konsthantverkare arbetar tillsammans med elever i klassrum över hela Sverige.
Konst handlar inte bara om att skapa bilder eller skulpturer – det handlar om att förstå, utforska och ifrågasätta världen. Ändå ses konstpedagogik ofta som ett komplement istället för en självklar del av lärande och samhällsutveckling, och bildämnet får allt mindre plats. Liksom Konstdepartementet arbetar KAKA – Konstpedagogiska akademin – för att barn och unga över hela landet ska få tillgång till konst.
Hur känns det att blåsa glas, skapa sin egen pärla eller känna värmen från en ugn på 1200 grader? Det fick en skolklass från Farsta grundskola uppleva under en inspirerande dag på en glashytta i Årstaberg i Stockholm – ett konstprojekt bokat via Konstdepartementet.
PRESSMEDDELANDE: Konstdepartementet lanserar idag “Konsten att lära – Lärarhandledning för samskapande konstprojekt”. Det är en kostnadsfri handledning som hjälper pedagoger att integrera bildförståelse och konst i undervisningen.
I en ny rapport från Bildkonst Sverige lyfts vikten av att förstå bilders makt. Bristen på bildförståelse hotar demokratin, men konstens utrymme och roll i samhället är även den pressad. För Konstdepartementet visar rapporten varför konstnärligt samskapande behövs mer än någonsin.
Bildkonst Sveriges generalsekreterare Magdalena Malm har skrivit en viktig debattartikel om vikten av bildförståelse och manipulerade bilder i Expressen i september, som Konstdepartementet står bakom.
Bildkonst Sveriges generalsekreterare Magdalena Malm har skrivit en viktig debattartikel om vikten av bildförståelse och manipulerade bilder i Expressen i september, som Konstdepartementet står bakom.
”Den digitala plattformen Konstdepartementet underlättar samverkan mellan konsten och skolan. Plattformen samlar yrkesverksamma konstnärer inom bild- och formområdet som har särskild kompetens att jobba med barn och unga i skolan. Plattformen har växt fram de senaste tre åren med stöd från Kulturrådets metodutvecklingsbidrag Stärkt kultur i skolan.”
2023 gjorde Konstdepartementet en omfattande kartläggning av läget för bild- och formkonsten för barn och unga i hela landet. Resultatet visade tydligt att infrastrukturen är bristfällig i stora delar, vilket i leder till en snedfördelning av vilka som i tidig ålder får tillgång till konstens språk. Nu publicerar vi för första gången siffrorna.
På Konstdepartementet har vi har en ambitiös vision. Vi vill radikalt förbättra barns tillgång till bild- och formkonst i skolan. Genom samskapande projekt med professionella konstnärer vill vi väcka elevers kreativitet, nyfikenhet och förståelse för omvärlden. Men vi klarar det inte utan stöd.
Utställningen El jardín de Berta/Gustavs dagbok på Konstnärshuset i Stockholm visar verk från hennes långa karriär. Vi träffade Berta Guerra Aredal i utställningen för ett samtal om kroki, hälsa, grafik och musik.
Äntligen dags att ses igen! Konstdepartementet och Centrum för fotografi bjuder in till en kväll för lärare, med syftet att låta fotografiets- och skolans värld mötas.
Konstdepartementet samverkar med kommuner och regioner för att bygga en stark infrastruktur för bild- och formkonstområdet. Ett av våra samarbeten är i region Västmanland där Jenny Berntsson, utvecklingsledare, Resurscentrum Konst Västmanland, har varit drivande.
Under workshopen med Fideli får eleverna vara med och väcka skogen till liv. ”Vi fyller på med blad och växter, insekter, fåglar och fantasidjur.” säger papperskonstnären Fideli Sundqvist.
Nu fyller vi på med fler spännande konstprojekt hos Konstdepartementet. I samarbete med Botkyrka konsthall genomför vi en fortbildningskurs för 10 bild- och formkonstnärer.
Nu kan du boka något av våra utvalda konstprojekt i Västmanland. Flera nya konstprojekt har tagits fram i samarbete med Konstdepartementet och med stöd av regionen.
Bildförståelse är en ofta förbisedd men viktig färdighet som barn och unga behöver ha möjligheten att utveckla i skolan. Men varför är det så viktigt och hur kan det gynna eleverna?
Skapande skola-bidraget ger stöd för att finansiera samskapande konstprojekt i skolan. På Konstdepartementet har vi stor erfarenhet av att hjälpa till med ansökningsunderlag och svarar gärna på frågor kopplade till ansökan och våra konstprojekt.
Skapande skola-bidraget ger stöd för att finansiera samskapande konstprojekt. På Konstdepartementet har vi stor erfarenhet av att hjälpa till med ansökningsunderlag och svarar gärna på frågor kopplade till ansökan och våra konstprojekt.
Alla barn och unga har rätt till meningsfulla, utforskande möten med konst. Nu lanserar Konstdepartementet en ny bokningsfunktion och enklare process för att fler skolor och kommuner ska kunna boka in professionella konstnärer till sina klassrum.
Ny webbplats och förenklat bokningssystem, justerade priser och en ny visuell identitet – Konstdepartementet är nu redo att radikalt förbättra barns tillgång till bild- och formkonst i skolan.
Konstdepartementet är väldigt glada över samarbetet med Postkodstiftelsen. Nu har vi stöd i arbetet att komma vidare ut med vår mission att koppla samman fler bild- och formkonstnärer och deras samskapande konstprojekt med barn och unga i skolan.
Häng med när konstprojektet Fotografera ett ordspråk – en berättelse utan ord – genomfördes. Fotograf Athina Strataki berättar hur hon upplevde mötet med eleverna under samskapandeprocessen.
Vi vill använda kakor (cookies) för att förbättra webbplatsen och din användarupplevelse.
Är det ok med dig?
Funktionella
Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.