Fortbildning för konstnärer leder till fler möten med elever i Västmanland
Konstdepartementet samverkar med kommuner och regioner för att bygga en stark infrastruktur för bild- och formkonstområdet. Ett av våra samarbeten är i region Västmanland där Jenny Berntsson, utvecklingsledare, Resurscentrum Konst Västmanland, har varit drivande.
I Västmanland var det tidigare ett fåtal konstnärer som var kopplade till Skapande skola och som erbjöd konstworkshops för barn och unga. Efter Konstdepartementets fortbildning av sju konstnärer i regionen har deras nyutvecklade konstprojekt redan bokats över 40 gånger.
Fortbildning om pedagogik, läroplanen och kommunikation
Projektet påbörjades 2022 och inbegrep en fortbildningskurs för sju lokala konstnärer. Kursen har fokus på kunskap om läroplanen, lärprocesser, förväntningar från skolan, tips och pedagogiska verktyg från konstpedagoger och konstnärer som arbetat i skolan, utvecklingspsykologi för olika åldrar och inte minst egen arbetstid och möjlighet att bolla sina projekt i mindre grupper.
Nya konstprojekt på konstdepartementet.se
En del i fortbildningen handlar om att just kommunicera sitt konstprojekt på ett tydligt sätt. När de paketerats med text och bild är de klara att publiceras och bli bokningsbara.
– Projekten lades upp på konstdepartementet.se. Sidan fungerar som en plattform där skola och andra arrangörer lätt kan hitta och boka konstnärer och projekt. Genom presentationerna blir det lättare för den som vill boka att hitta rätt konstnär, kompetens och tematik till sina projekt och idéer, säger Jenny Berntsson, utvecklingsledare, Resurscentrum Konst Västmanland.
Foto: Anna Törrönen. Blid från konstprojektet DEN FRIA KONSTKLUBBEN: ALLAS RÄTT ATT SKAPA
Flera goda effekter av fortbildningen
Utöver de många projekt som har bokats av skolor har arbetet även bidragit till ovärderligt kontaktskapande mellan konstnärerna, och även fler uppdrag utanför skolan.
– En av konstnärerna som deltog har fått uppdrag för Konstfrämjandet Västmanland och i Västerås stad där hen har kunnat utveckla sina workshops och sitt konstnärskap. Så förutom att bild- och formkonsten har fått en väg in i skolan har nätverket som skapades genom utbildningen varit mycket betydelsefullt för konstnärerna. För bild- och formkonsten innebär det här en stabilare arbetsmarknad, säger Jenny Berntsson.
Andreas Petterson var en av deltagarna. Han menar att projektet har varit ovärderligt för hans kontaktnät som ny konstnär i Västerås.
– Sedan den träffen har jag börjat jobba med Anna Törrönen via konstfrämjandet och privat. Det var när vi blev ihopparade på kompetensutbildningen som vi insåg hur mycket vi hade gemensamt och har varit början på ett mycket intressant samskapande.
– Det kan vara en utmaning att jobba mot olika kommuner då alla har olika förutsättningar för att både söka och hantera Skapande skola-medel. Det behövs olika typer av support och stödsystem för att alla barn ska få tillgång till bild- och formkonstens processer i sin skolmiljö, säger Jenny Berntsson.
I Västmanland arbetar man vidare med bland annat att utveckla större projekt som skapar en djupare förståelse för vad bild- och formkonsten kan göra för skolan. Det kan handla om kompetenshöjande insatser mot lärare eller att initiera projekt med koncept som sträcker sig över flera regioner, kommuner och skolor.
– Konstdepartementets arbete är en viktig del av strukturen som underlättar för både region, kommun och skola. Det är viktigt med samverkan i alla led, säger Jenny Berntsson.
Det framgångsrika projektet fortsätter
Linde Sjöstedt, projektchef på Konstdepartementet, ser stora värden med samarbetet:
– Det har varit en fröjd att tillsammans med Jenny Berntsson få arbeta med att stärka elevers möjlighet att möta en bild- eller formkonstnär i skolan.
Flera faktorer spelar in för att uppnå det goda resultatet. Region Västmanland har satsat genom att under flera år bygga upp Resurscentrum Konst i Västmanland. Jenny Berntsson har själv gedigen erfarenhet av att arbeta som konstnär med barn och unga. Att det skulle bli ett lyckat slutresultat märktes redan vid det gemensamma open call:et.
– Det var glädjande att se de inspirerande konstnärerna med intresse av att delta i samskapande processer inom skolan som svarade.
Under hösten 2023 deltog Konstdepartementet och Resurscentrum Konst i Västmanland gemensamt på en utbudsdag för skolan i Västerås.
– Det var en framgång, och första gången bild- och formkonsten tog plats i det forumet. Tidigare har det varit förbehållet scenkonsten. Eftersom vi tror på långsiktighet och hållbarhet, och ser goda resultat, fortsätter vi till hösten med en påbyggnadskurs för konstnärerna. Här samverkar vi med både Resurscentrum Konst och Konstnärscentrum mitt. Vi vill stärka konstnärerna i att fortsätta att utveckla sitt konstnärskap och sina möten med barn och unga i skolan.
Vill du veta mer?
Vill du veta mer om hur Konstdepartementet kan bidra i samarbetet med regioner? Kanske vill du arrangera fortbildning för konstnärer i din region? Hör av dig till josefina.bjork@konstdepartementet.se!
Fakta: Konstdepartementets regionala samarbete med fortbildning av konstnärer
Fortbildning av konstnärer
Utveckling och publicering av projekt
Kartläggning och samling kring kommunikationsvägar till skolor
Hjälp med Skapande skola-ansökningar
Detta ingår i fortbildningen för konstnärer:
Kunskap om läroplanen, lärprocesser och förväntningar från skolan.
Tips och pedagogiska verktyg från konstpedagoger och konstnärer som arbetat mycket i skolan.
Inspirerande exempel på nationella och internationella samskapande konstprojekt för barn.
Utvecklingspsykologi för olika åldrar.
Egen arbetstid och bollning i smågrupper för att utveckla det egna konstprojektet.
Bildkonst Sveriges generalsekreterare Magdalena Malm har skrivit en viktig debattartikel om vikten av bildförståelse och manipulerade bilder i Expressen i september, som Konstdepartementet står bakom.
”Den digitala plattformen Konstdepartementet underlättar samverkan mellan konsten och skolan. Plattformen samlar yrkesverksamma konstnärer inom bild- och formområdet som har särskild kompetens att jobba med barn och unga i skolan. Plattformen har växt fram de senaste tre åren med stöd från Kulturrådets metodutvecklingsbidrag Stärkt kultur i skolan.”
2023 gjorde Konstdepartementet en omfattande kartläggning av läget för bild- och formkonsten för barn och unga i hela landet. Resultatet visade tydligt att infrastrukturen är bristfällig i stora delar, vilket i leder till en snedfördelning av vilka som i tidig ålder får tillgång till konstens språk. Nu publicerar vi för första gången siffrorna.
På Konstdepartementet har vi har en ambitiös vision. Vi vill radikalt förbättra barns tillgång till bild- och formkonst i skolan. Genom samskapande projekt med professionella konstnärer vill vi väcka elevers kreativitet, nyfikenhet och förståelse för omvärlden. Men vi klarar det inte utan stöd.
Utställningen El jardín de Berta/Gustavs dagbok på Konstnärshuset i Stockholm visar verk från hennes långa karriär. Vi träffade Berta Guerra Aredal i utställningen för ett samtal om kroki, hälsa, grafik och musik.
Äntligen dags att ses igen! Konstdepartementet och Centrum för fotografi bjuder in till en kväll för lärare, med syftet att låta fotografiets- och skolans värld mötas.
Årets Folk och Kultur innehöll spännande möten, smakprov på samskapande konstprojekt och kulturpolitiska argument. Här är våra höjdpunkter från årets deltagande.
Under workshopen med Fideli får eleverna vara med och väcka skogen till liv. ”Vi fyller på med blad och växter, insekter, fåglar och fantasidjur.” säger papperskonstnären Fideli Sundqvist.
Nu fyller vi på med fler spännande konstprojekt hos Konstdepartementet. I samarbete med Botkyrka konsthall genomför vi en fortbildningskurs för 10 bild- och formkonstnärer.
Nu kan du boka något av våra utvalda konstprojekt i Västmanland. Flera nya konstprojekt har tagits fram i samarbete med Konstdepartementet och med stöd av regionen.
Bildförståelse är en ofta förbisedd men viktig färdighet som barn och unga behöver ha möjligheten att utveckla i skolan. Men varför är det så viktigt och hur kan det gynna eleverna?
Skapande skola-bidraget ger stöd för att finansiera samskapande konstprojekt i skolan. På Konstdepartementet har vi stor erfarenhet av att hjälpa till med ansökningsunderlag och svarar gärna på frågor kopplade till ansökan och våra konstprojekt.
Skapande skola-bidraget ger stöd för att finansiera samskapande konstprojekt. På Konstdepartementet har vi stor erfarenhet av att hjälpa till med ansökningsunderlag och svarar gärna på frågor kopplade till ansökan och våra konstprojekt.
Alla barn och unga har rätt till meningsfulla, utforskande möten med konst. Nu lanserar Konstdepartementet en ny bokningsfunktion och enklare process för att fler skolor och kommuner ska kunna boka in professionella konstnärer till sina klassrum.
Ny webbplats och förenklat bokningssystem, justerade priser och en ny visuell identitet – Konstdepartementet är nu redo att radikalt förbättra barns tillgång till bild- och formkonst i skolan.
Konstdepartementet är väldigt glada över samarbetet med Postkodstiftelsen. Nu har vi stöd i arbetet att komma vidare ut med vår mission att koppla samman fler bild- och formkonstnärer och deras samskapande konstprojekt med barn och unga i skolan.
Häng med när konstprojektet Fotografera ett ordspråk – en berättelse utan ord – genomfördes. Fotograf Athina Strataki berättar hur hon upplevde mötet med eleverna under samskapandeprocessen.
Vi vill använda kakor (cookies) för att förbättra webbplatsen och din användarupplevelse.
Är det ok med dig?
Funktionella
Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.