ARTIKEL

Fortbildning för konstnärer leder till fler möten med elever i Västmanland

Konstdepartementet samverkar med kommuner och regioner för att bygga en stark infrastruktur för bild- och formkonstområdet. Ett av våra samarbeten är i region Västmanland där Jenny Berntsson, utvecklingsledare, Resurscentrum Konst Västmanland, har varit drivande.

I Västmanland var det tidigare ett fåtal konstnärer som var kopplade till Skapande skola och som erbjöd konstworkshops för barn och unga. Efter Konstdepartementets fortbildning av sju konstnärer i regionen har deras nyutvecklade konstprojekt redan bokats över 40 gånger. 

Fortbildning om pedagogik, läroplanen och kommunikation   

Projektet påbörjades 2022 och inbegrep en fortbildningskurs för sju lokala konstnärer. Kursen har fokus på kunskap om läroplanen, lärprocesser,  förväntningar från skolan, tips och pedagogiska verktyg från konstpedagoger och konstnärer som arbetat i skolan, utvecklingspsykologi för olika åldrar och inte minst egen arbetstid och möjlighet att bolla sina projekt i mindre grupper.

Jenny Berntsson, konstnär och  utvecklingsledare, Resurscentrum Konst Västmanland
Jenny Berntsson, konstnär och utvecklingsledare, Resurscentrum Konst Västmanland

Nya konstprojekt på konstdepartementet.se

En del i fortbildningen handlar om att just kommunicera sitt konstprojekt på ett tydligt sätt. När de paketerats med text och bild är de klara att publiceras och bli bokningsbara.

– Projekten lades upp på konstdepartementet.se. Sidan fungerar som en plattform där skola och andra arrangörer lätt kan hitta och boka konstnärer och projekt. Genom presentationerna blir det lättare för den som vill boka att hitta rätt konstnär, kompetens och tematik till sina projekt och idéer, säger Jenny Berntsson, utvecklingsledare, Resurscentrum Konst Västmanland.

Konst från konstprojektet: DEN FRIA KONSTKLUBBEN: ALLAS RÄTT ATT SKAPA

Foto: Anna Törrönen. Blid från konstprojektet DEN FRIA KONSTKLUBBEN: ALLAS RÄTT ATT SKAPA

Flera goda effekter av fortbildningen

Utöver de många projekt som har bokats av skolor har arbetet även bidragit till ovärderligt kontaktskapande mellan konstnärerna, och även fler uppdrag utanför skolan.

– En av konstnärerna som deltog har fått uppdrag för Konstfrämjandet Västmanland och i Västerås stad där hen har kunnat utveckla sina workshops och sitt konstnärskap. Så förutom att bild- och formkonsten har fått en väg in  i skolan har nätverket som skapades genom utbildningen varit mycket betydelsefullt för konstnärerna. För bild- och formkonsten innebär det här en stabilare arbetsmarknad, säger Jenny Berntsson.

Andreas Petterson var en av deltagarna. Han menar att projektet har varit ovärderligt för hans kontaktnät som ny konstnär i Västerås. 

– Sedan den träffen har jag börjat jobba med Anna Törrönen via konstfrämjandet och privat. Det var när vi blev ihopparade på kompetensutbildningen som vi insåg hur mycket vi hade gemensamt och har varit början på ett mycket intressant samskapande.

Se Andreas Petterssons konstprojekt ”Måla fult” här.

Utmaningar och idéer framåt

– Det kan vara en utmaning att jobba mot olika kommuner då alla har olika förutsättningar för att både söka och hantera Skapande skola-medel. Det behövs olika typer av support och stödsystem för att alla barn ska få tillgång till bild- och formkonstens processer i sin skolmiljö, säger Jenny Berntsson.

I Västmanland arbetar man vidare med bland annat att utveckla större projekt som skapar en djupare förståelse för vad bild- och formkonsten kan göra för skolan. Det kan handla om kompetenshöjande insatser mot lärare eller att initiera projekt med koncept som sträcker sig över flera regioner, kommuner och skolor.

– Konstdepartementets arbete är en viktig del av strukturen som underlättar för både region, kommun och skola. Det är viktigt med samverkan i alla led, säger Jenny Berntsson.

Det framgångsrika projektet fortsätter

Linde Sjöstedt, projektchef på Konstdepartementet, ser stora värden med samarbetet:

– Det har varit en fröjd att tillsammans med Jenny Berntsson få arbeta med att stärka elevers möjlighet att möta en bild- eller formkonstnär i skolan.

Flera faktorer spelar in för att uppnå det goda resultatet. Region Västmanland har satsat genom att under flera år bygga upp Resurscentrum Konst i Västmanland. Jenny Berntsson har själv gedigen erfarenhet av att arbeta som konstnär med barn och unga. Att det skulle bli ett lyckat slutresultat märktes redan vid det gemensamma open call:et.

– Det var glädjande att se de inspirerande konstnärerna med intresse av att delta i samskapande processer inom skolan som svarade.

Under hösten 2023 deltog Konstdepartementet och Resurscentrum Konst i Västmanland gemensamt på en utbudsdag för skolan i Västerås.

– Det var en framgång, och första gången bild- och formkonsten tog plats i det forumet. Tidigare har det varit förbehållet scenkonsten. Eftersom vi tror på långsiktighet och hållbarhet, och ser goda resultat, fortsätter vi till hösten med en påbyggnadskurs för konstnärerna. Här samverkar vi med både Resurscentrum Konst och Konstnärscentrum mitt. Vi vill stärka konstnärerna i att fortsätta att utveckla sitt konstnärskap och sina möten med barn och unga i skolan.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om hur Konstdepartementet kan bidra i samarbetet med regioner? Kanske vill du arrangera fortbildning för konstnärer i din region? Hör av dig till josefina.bjork@konstdepartementet.se!

Fakta: Konstdepartementets regionala samarbete med fortbildning av konstnärer

  • Fortbildning av konstnärer
  • Utveckling och publicering av projekt
  • Kartläggning och samling kring kommunikationsvägar till skolor 
  • Hjälp med Skapande skola-ansökningar

Detta ingår i fortbildningen för konstnärer:

  • Kunskap om läroplanen, lärprocesser och förväntningar från skolan.
  • Tips och pedagogiska verktyg från konstpedagoger och konstnärer som arbetat mycket i skolan.
  • Inspirerande exempel på nationella och internationella samskapande konstprojekt för barn.
  • Utvecklingspsykologi för olika åldrar.
  • Egen arbetstid och bollning i smågrupper för att utveckla det egna konstprojektet.