Konstdepartementet är väldigt glada över samarbetet med Postkodstiftelsen. Nu har vi stöd i arbetet att komma vidare ut med vår mission att koppla samman fler bild- och formkonstnärer och deras samskapande konstprojekt med barn och unga i skolan.
Så här säger Marie Dahllöf, generalsekreterare för Svenska Postkodstiftelsen
”Barns egna skapande och deltagande i konstnärliga processer i skolan kan bidra till att stärka deras kreativitet, uttrycksförmåga och förståelse för sin omvärld, men också deras lärande i andra ämnen. För att barn över hela landet ska få jämlika förutsättningar att möta professionell bild- och formkonst och få tillgång till ett skolanpassat kulturutbud krävs dock en fungerande infrastruktur, som idag saknas. Detta vill Konstdepartementet ändra på. Vi är stolta över att möjliggöra för fler barn att få utforska sin kreativitet och uttrycksförmåga genom ett ökat kulturutbud”.
Vad händer i projektet?
Konstdepartementet etableras i flera regioner genom utveckling av regionalt anpassade konstprojekt i dialog med lokala konstnärer,
Plattformen ska vidareutvecklas, workshops ska anordnas, långsiktig finansiering säkras samt kommunikationsmaterial och en handbok som kan användas både i skolan och av konstnärer ska tas fram,
Kunskapsspridande insatser ska också genomföras för att stärka frågan om vikten av kultur i skolan generellt.
Statistik och data samlas in i samarbete med ett externt utredningsorgan.
Varför fick projektet stöd?
Projektet ökar tillgången till bild- och formkonst i skolor över hela landet, bidrar till att utveckla både barn och ungas visuella litteracitet och skolans användning av konst i undervisningen. Projektet bidrar till Postkodstiftelsens arbete inom jämlik tillgång till kultur.
Forskning visar att barns egna skapande och deltagande i konstnärliga processer i skolan bidrar till att stärka barnens kreativitet, uttrycksförmåga och förståelse för sin omvärld, men också deras förståelse och lärande i andra skolämnen. Utrymme för eget skapande är en del av den svenska läroplanen för grundskolan och stödsystemet med Skapande skola, syftar till att stärka samverkan mellan skolan och det professionella kulturlivet. För att elever över hela landet ska få tillgång till ett skolanpassat kulturutbud krävs dock en fungerande infrastruktur som idag saknas på många platser i landet. Tillgången till konstens olika språk blir därför starkt beroende av enskilda lärares kunskap och engagemang. Inom bild- och formområdet är utmaningarna särskilt tydliga. Endast en till två procent av kulturupplevelserna i skolan kan kopplas till bild och form.
I detta projekt vill Konstdepartementet förbättra barns tillgång till bild- och formkonst i skolan, skapa bättre förutsättningar för konstnärer att verka utanför storstadsområdena samt bidra till att utveckla skolans läroprocesser.
Om Postkodstiftelsen
Postkodstiftelsen stöttar allmännyttiga organisationer i Sverige och internationellt som aktivt bidrar till uppfyllandet av de globala målen och att skapa positiv förändring genom konkreta insatser. Därmed vågar de också stödja dem som tänker i nya banor och som inte drar sig för att vara pionjärer i sitt arbete. Det kan till exempel handla om att organisationer får möjlighet att testa och utveckla nya metoder, eller samverka med andra organisationer som besitter annan expertis än deras egen. Även om de bara kan ge organisationerna stöd under en begränsad period så är deras förhoppning att projekten får långsiktiga effekter. De ser positivt på att projekten innefattar utbildning och informationsarbete som kan förstärka den fortsatta spridningen av insatserna.
Bildkonst Sveriges generalsekreterare Magdalena Malm har skrivit en viktig debattartikel om vikten av bildförståelse och manipulerade bilder i Expressen i september, som Konstdepartementet står bakom.
”Den digitala plattformen Konstdepartementet underlättar samverkan mellan konsten och skolan. Plattformen samlar yrkesverksamma konstnärer inom bild- och formområdet som har särskild kompetens att jobba med barn och unga i skolan. Plattformen har växt fram de senaste tre åren med stöd från Kulturrådets metodutvecklingsbidrag Stärkt kultur i skolan.”
2023 gjorde Konstdepartementet en omfattande kartläggning av läget för bild- och formkonsten för barn och unga i hela landet. Resultatet visade tydligt att infrastrukturen är bristfällig i stora delar, vilket i leder till en snedfördelning av vilka som i tidig ålder får tillgång till konstens språk. Nu publicerar vi för första gången siffrorna.
På Konstdepartementet har vi har en ambitiös vision. Vi vill radikalt förbättra barns tillgång till bild- och formkonst i skolan. Genom samskapande projekt med professionella konstnärer vill vi väcka elevers kreativitet, nyfikenhet och förståelse för omvärlden. Men vi klarar det inte utan stöd.
Utställningen El jardín de Berta/Gustavs dagbok på Konstnärshuset i Stockholm visar verk från hennes långa karriär. Vi träffade Berta Guerra Aredal i utställningen för ett samtal om kroki, hälsa, grafik och musik.
Äntligen dags att ses igen! Konstdepartementet och Centrum för fotografi bjuder in till en kväll för lärare, med syftet att låta fotografiets- och skolans värld mötas.
Konstdepartementet samverkar med kommuner och regioner för att bygga en stark infrastruktur för bild- och formkonstområdet. Ett av våra samarbeten är i region Västmanland där Jenny Berntsson, utvecklingsledare, Resurscentrum Konst Västmanland, har varit drivande.
Årets Folk och Kultur innehöll spännande möten, smakprov på samskapande konstprojekt och kulturpolitiska argument. Här är våra höjdpunkter från årets deltagande.
Under workshopen med Fideli får eleverna vara med och väcka skogen till liv. ”Vi fyller på med blad och växter, insekter, fåglar och fantasidjur.” säger papperskonstnären Fideli Sundqvist.
Nu fyller vi på med fler spännande konstprojekt hos Konstdepartementet. I samarbete med Botkyrka konsthall genomför vi en fortbildningskurs för 10 bild- och formkonstnärer.
Nu kan du boka något av våra utvalda konstprojekt i Västmanland. Flera nya konstprojekt har tagits fram i samarbete med Konstdepartementet och med stöd av regionen.
Bildförståelse är en ofta förbisedd men viktig färdighet som barn och unga behöver ha möjligheten att utveckla i skolan. Men varför är det så viktigt och hur kan det gynna eleverna?
Skapande skola-bidraget ger stöd för att finansiera samskapande konstprojekt i skolan. På Konstdepartementet har vi stor erfarenhet av att hjälpa till med ansökningsunderlag och svarar gärna på frågor kopplade till ansökan och våra konstprojekt.
Skapande skola-bidraget ger stöd för att finansiera samskapande konstprojekt. På Konstdepartementet har vi stor erfarenhet av att hjälpa till med ansökningsunderlag och svarar gärna på frågor kopplade till ansökan och våra konstprojekt.
Alla barn och unga har rätt till meningsfulla, utforskande möten med konst. Nu lanserar Konstdepartementet en ny bokningsfunktion och enklare process för att fler skolor och kommuner ska kunna boka in professionella konstnärer till sina klassrum.
Ny webbplats och förenklat bokningssystem, justerade priser och en ny visuell identitet – Konstdepartementet är nu redo att radikalt förbättra barns tillgång till bild- och formkonst i skolan.
Häng med när konstprojektet Fotografera ett ordspråk – en berättelse utan ord – genomfördes. Fotograf Athina Strataki berättar hur hon upplevde mötet med eleverna under samskapandeprocessen.
Vi vill använda kakor (cookies) för att förbättra webbplatsen och din användarupplevelse.
Är det ok med dig?
Funktionella
Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.