10 konstnärer fortbildas i samarbete med Botkyrka Konsthall
Nu fyller vi på med fler spännande konstprojekt hos Konstdepartementet. I samarbete med Botkyrka konsthall genomför vi en fortbildningskurs för 10 bild- och formkonstnärer.
Kursen är kostnadsfri och riktar sig till professionella konstnärer i Stockholmsområdet som vill arbeta med barn och unga. I kursen ingår en heldag på Botkyrka konsthall med både teoretiska och praktiska moment. Den gick av stapeln den 28 november under ledning av Konstdepartementets Sanna Marander och Katarina Henriksson.
En av de 10 deltagande konstnärerna är Linea Matei, och hennes intryck av dagen är gott.
– Fortbildningen på Konstdepartementet var enormt inspirerande. Det gav så många lager av reflektion, information och tillvägagångssätt som inte enbart stärker en som konstnär i arbetet och i relationen till barn och unga utan även som konstnär i en bransch vars strukturer många gånger kan vara svår att nysta ut. Efter fortbildningen kände jag mig stärkt som individ och som del av en kollektiv kraft av kreatörer som ser och belyser konstens förmåga till reflektion, samtal och möten, oavsett ålder säger Linea Matei.
Linea Matei deltog också i fortbildningsdagen. Foto: Linea Matei
”Konst är en kraft som vidgar vår värld”
En av dem som deltagarna fick träffa under utbildningsdagen är Saadia Hussain, konstnär och konstpedagog verksam på Mångkulturellt centrum och med ett stort fokus på att göra konsten relevant och tillgänglig för fler, framför allt i lokala samskapande projekt.
– Konst är en kraft som vidgar vår värld, vår syn och stärker vår förmåga att forma, förstå och ifrågasätta. Jag anser att tillgång till konst är en grundläggande mänsklig rättighet. Det är avgörande att alla våra barn får möjligheten att utforska konstens olika former och uttryck på ett demokratiskt sätt. Konst är en viktig källa till kunskap. Det är vår plikt att kämpa för att säkerställa att alla barn kan ha kontakt med konsten och konstnärer. Jag är därför djupt bekymrad över nedskärningar inom skolan och kultursektorn som förekommer. Dessa nedskärningar riskerar att försämra möjligheter till konst och estetiska läroprocesser i skolan. Denna försämring kommer i sin tur leda till ökad ojämlikhet och begränsa barns förmåga att förstå, fantisera och ifrågasätta. Att begränsa tillgången till konst hotar inte bara kulturen utan också möjligheten för varje barn att utveckla sin fulla skapande potential. Vi måste agera nu för att bevara och främja konsten som en nödvändig och berikande del av varje barns utbildning och uppväxt. Genom konsten formar vi en mer förstående, nyfiken, kritisk och empatisk generation, säger Saadia Hussain.
Saadia Hussain i ett samskapande konstprojekt med barn. Foto: Privat
Tillsammans med Kerstin Gezelius och Konstdepartemenet inspirerade Saadia Hussain deltagarna under dagen. Kerstin arbetar i konstverkstaden på Botkyrka konsthall och leder skapande aktiviteter för olika grupper, utbildningar och samtal, samt barnaktiviteter.
Mervärde och starkt engagemang
Linde Sjöstedt är projektchef på Konstdepartementet.
– Samverkan mellan Konstdepartementet och Botkyrka konsthall skapade ett stort mervärde. Innehållet under dagen bjöd också på så många olika delar som tillsammans skapade ett starkt engagemang som inspirerade och väckte intresse bland alla oss som, säger Linde Sjöstedt.
I nästa steg av fortbildningen får konstnärerna individuell handledning och stöd i formuleringen av ett eget konstprojekt som riktar sig till barn och unga. De färdiga projekten kan sedan läggas upp här på konstdepartementet.se och förmedlas via oss.
Om Konstdepartementets pedagogiska kompetensutveckling
För att kvalitetssäkra Konstdepartementets verksamhet fortbildar och handleder vi yrkesverksamma konstnärer i att ta fram konstprojekt. Det är en möjlighet att fördjupa det egna konstnärskapet och samtidigt få pedagogisk kompetensutveckling. Fortbildningskursen hålls ofta regionalt och bygger på forskning och teorier kring estetiskt lärande, konstpedagogik och praktisk kunskap om medskapande konstnärliga processer. I våra kurser ingår en heldag i grupp, enskild handledning, litteraturtips och assistans i presentationen av projektet på vår webbplats.
Konstdepartementet arbetar för att konst och skola ska få mötas. Vi har utvecklat en beprövad metod för samskapande konstprojekt där professionella konstnärer, illustratörer, fotografer och konsthantverkare arbetar tillsammans med elever i klassrum över hela Sverige.
Konst handlar inte bara om att skapa bilder eller skulpturer – det handlar om att förstå, utforska och ifrågasätta världen. Ändå ses konstpedagogik ofta som ett komplement istället för en självklar del av lärande och samhällsutveckling, och bildämnet får allt mindre plats. Liksom Konstdepartementet arbetar KAKA – Konstpedagogiska akademin – för att barn och unga över hela landet ska få tillgång till konst.
Hur känns det att blåsa glas, skapa sin egen pärla eller känna värmen från en ugn på 1200 grader? Det fick en skolklass från Farsta grundskola uppleva under en inspirerande dag på en glashytta i Årstaberg i Stockholm – ett konstprojekt bokat via Konstdepartementet.
PRESSMEDDELANDE: Konstdepartementet lanserar idag “Konsten att lära – Lärarhandledning för samskapande konstprojekt”. Det är en kostnadsfri handledning som hjälper pedagoger att integrera bildförståelse och konst i undervisningen.
I en ny rapport från Bildkonst Sverige lyfts vikten av att förstå bilders makt. Bristen på bildförståelse hotar demokratin, men konstens utrymme och roll i samhället är även den pressad. För Konstdepartementet visar rapporten varför konstnärligt samskapande behövs mer än någonsin.
Bildkonst Sveriges generalsekreterare Magdalena Malm har skrivit en viktig debattartikel om vikten av bildförståelse och manipulerade bilder i Expressen i september, som Konstdepartementet står bakom.
Bildkonst Sveriges generalsekreterare Magdalena Malm har skrivit en viktig debattartikel om vikten av bildförståelse och manipulerade bilder i Expressen i september, som Konstdepartementet står bakom.
”Den digitala plattformen Konstdepartementet underlättar samverkan mellan konsten och skolan. Plattformen samlar yrkesverksamma konstnärer inom bild- och formområdet som har särskild kompetens att jobba med barn och unga i skolan. Plattformen har växt fram de senaste tre åren med stöd från Kulturrådets metodutvecklingsbidrag Stärkt kultur i skolan.”
2023 gjorde Konstdepartementet en omfattande kartläggning av läget för bild- och formkonsten för barn och unga i hela landet. Resultatet visade tydligt att infrastrukturen är bristfällig i stora delar, vilket i leder till en snedfördelning av vilka som i tidig ålder får tillgång till konstens språk. Nu publicerar vi för första gången siffrorna.
På Konstdepartementet har vi har en ambitiös vision. Vi vill radikalt förbättra barns tillgång till bild- och formkonst i skolan. Genom samskapande projekt med professionella konstnärer vill vi väcka elevers kreativitet, nyfikenhet och förståelse för omvärlden. Men vi klarar det inte utan stöd.
Utställningen El jardín de Berta/Gustavs dagbok på Konstnärshuset i Stockholm visar verk från hennes långa karriär. Vi träffade Berta Guerra Aredal i utställningen för ett samtal om kroki, hälsa, grafik och musik.
Äntligen dags att ses igen! Konstdepartementet och Centrum för fotografi bjuder in till en kväll för lärare, med syftet att låta fotografiets- och skolans värld mötas.
Konstdepartementet samverkar med kommuner och regioner för att bygga en stark infrastruktur för bild- och formkonstområdet. Ett av våra samarbeten är i region Västmanland där Jenny Berntsson, utvecklingsledare, Resurscentrum Konst Västmanland, har varit drivande.
Årets Folk och Kultur innehöll spännande möten, smakprov på samskapande konstprojekt och kulturpolitiska argument. Här är våra höjdpunkter från årets deltagande.
Under workshopen med Fideli får eleverna vara med och väcka skogen till liv. ”Vi fyller på med blad och växter, insekter, fåglar och fantasidjur.” säger papperskonstnären Fideli Sundqvist.
Nu kan du boka något av våra utvalda konstprojekt i Västmanland. Flera nya konstprojekt har tagits fram i samarbete med Konstdepartementet och med stöd av regionen.
Bildförståelse är en ofta förbisedd men viktig färdighet som barn och unga behöver ha möjligheten att utveckla i skolan. Men varför är det så viktigt och hur kan det gynna eleverna?
Skapande skola-bidraget ger stöd för att finansiera samskapande konstprojekt i skolan. På Konstdepartementet har vi stor erfarenhet av att hjälpa till med ansökningsunderlag och svarar gärna på frågor kopplade till ansökan och våra konstprojekt.
Skapande skola-bidraget ger stöd för att finansiera samskapande konstprojekt. På Konstdepartementet har vi stor erfarenhet av att hjälpa till med ansökningsunderlag och svarar gärna på frågor kopplade till ansökan och våra konstprojekt.
Alla barn och unga har rätt till meningsfulla, utforskande möten med konst. Nu lanserar Konstdepartementet en ny bokningsfunktion och enklare process för att fler skolor och kommuner ska kunna boka in professionella konstnärer till sina klassrum.
Ny webbplats och förenklat bokningssystem, justerade priser och en ny visuell identitet – Konstdepartementet är nu redo att radikalt förbättra barns tillgång till bild- och formkonst i skolan.
Konstdepartementet är väldigt glada över samarbetet med Postkodstiftelsen. Nu har vi stöd i arbetet att komma vidare ut med vår mission att koppla samman fler bild- och formkonstnärer och deras samskapande konstprojekt med barn och unga i skolan.
Häng med när konstprojektet Fotografera ett ordspråk – en berättelse utan ord – genomfördes. Fotograf Athina Strataki berättar hur hon upplevde mötet med eleverna under samskapandeprocessen.
Vi vill använda kakor (cookies) för att förbättra webbplatsen och din användarupplevelse.
Är det ok med dig?
Funktionella
Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.