Animerade berättelser

Inspireras av ord och skapa din egen stop motion-film!
Beskrivning
Stop motion är en tidig animeringsteknik där enbildstagningar av figurer eller objekt kombineras i följd för att skapa en illusion av rörelse. I projektet Animerade berättelser skapar vi tillsammans en stop motion-animerad film av våra egna berättelser. Vi arbetar med enkla medel och material, skulpterar figurer i modellera och fotar dem med surfplatta eller mobilkamera.
Vi tittar på animationer, lär oss om vad man ska tänka på när man gör en stop motion-animation och skriver ned ord som vi lägger i en “inspirationsburk”. Sedan delas eleverna in i grupper, där varje grupp väljer 5-7 ord ur inspirationsburken att utgå från när de skapar sin animation. I slutet av projektet samlar jag in bildmaterialet och sätter ihop det till ett videoklipp.
Målsättning
Eleverna får arbeta fritt och kreativt med en stomme av ord som utgångspunkt. De får tillgång till en enkel teknik för att skapa egna animationer. De får arbeta tillsammans i grupp och pröva på att inspireras av språk och ord, och se hur man kan strukturera upp skeenden och bilder till en sammanhängande berättelse.
Tillvägagångssätt
Jag presenterar projektet och berättar om hur man kan göra en stop motion-animation med digitalkameran som finns i mobiler och surfplattor, och med modellera som skulpteras.
Vi tittar på animationer som gjorts vid tidigare projekttillfällen samt några av mina egna animationer.
Efter presentationen får alla skriva ned ord på lappar som vi lägger i “inspirationsburken”. När vi tänker ut våra ord arbetar vi ibland med teman, till exempel Årstider, Naturens krafter eller Känslor.
Eleverna delas in i grupper, och varje grupp väljer 5-7 lappar ur burken som används som inspiration till animationen. Alla tilldelas modellera och ett podium att arbeta på. Vi fäster gruppens kamera (det vill säga en mobiltelefon) på stativ vid det fotoläge vi vill ha till animationen och tar stillbilder.
Efteråt samlar jag ihop gruppernas bildmaterial. Jag står för efterarbete och sätter ihop bilderna till videoklipp som läggs upp på Youtube. Eleverna får en länk till filmen i efterhand.
Lokalbehov och teknik
Normalstort klassrum med bord där 3-4 elever kan sitta ihop och förbereda sina scenarion.