PROJEKT

Berättarworkshop: Vad vi hittar på marken!

Vi använder skräp och saker från naturen för att göra bilder till en en värld och en berättelse!

Beskrivning

Vad kan en gammal läskburk på marken berätta för oss? Eller lite mossa som växer på ett träd? För ​att ​göra berättande bilder ​krävs ​inte ​lyxigt konstnärsmaterial. ​Att bildberätta med det vi hittar på marken är ett lekfullt illustrationsprojekt i återbrukets och berättandets tecken, där vi skapar klimatsmart konst med sådant vi hittar på marken. I skolans närområde samlar vi både naturmaterial och skräp: från pinnar och stenar till plastbitar, PET-flaskor och spikar. Materialet blir vår färgpalett som vi sedan använder när vi skapar våra berättande bilder. Vi inspireras av klassisk berättarstruktur i Hjältens resa och den medeltida broderade textilien Bayeuxtapeten, som gestaltar en historisk händelse. Ibland kallas den för världens äldsta tecknade serie. I smågrupper får eleverna skapa egna berättande bilder utifrån givna ramar på temat ”resa” och ”flykt” med det hittade materialet som kreativ utgångspunkt. Vad skulle en sådan här bild kunna säga om vår samtid, till den som i framtiden hittar den?

Målsättning

I projektet skapar eleverna berättande bilder, där vi väver in berättandets byggstenar i processen. Vi använder oss av naturen som materialresurs – i samklang med naturen. Projektet ger en fördjupad insikt i hur man kan använda sig av befintligt material och ge nya perspektiv på miljötänk och resurssparande i relation till skapande. Vi tränar också ögat att söka efter konstnärligt material. Att se på det vardagliga med kreativa ögon som kan hjälpa oss att förmedla en bild. Eleverna blir inspirerade till ett lekfullt skapande, men får också grundläggande kunskap i berättandets byggstenar och dramaturgi.

Tillvägagångssätt

Bildberättare och illustratör Karin Ahlin hälsar välkommen och berättar kort om hur hon jobbar

Introduktion om workshopens upplägg

Visning av inspirationsbilder och kort prat om berättelsens grundstenar

Indelning i grupper om 3-4 personer i varje

Insamling av material utomhus, ca 30-40 minuter

Återsamling i klassrummet: Samlas vid småbord.

Workshop: bildskapande (Grupparbeten i grupper om ca 3 pers i varje) (Ca 1 timme)

Gemensam genomgång och avslutning (Ca 20 min)

Bilderna fotas av i slutet, och fotografierna kan sedan sparas som dokumentation av konstverken.

Lokalbehov och teknik

Lokal med bord och stolar till alla elever, med möjlighet att jobba i smågrupper.

Oömma bord, där man kan jobba med lim och naturmaterial.

Blädderblock eller whiteboard med whiteboardpennor (för introduktionen).

Särskilt för detta projekt

Konstnären Karin Ahlin är tillgänglig att besöka er på torsdagar och fredagar.

Inför dagen är det bra om klassrummet är färdigställt. Bord med stolar utställda där 3-4 barn kan sitta vid varje bord.

På alla bord ska finnas limpistoler och limstavar till alla barn.

Blyertspennor och svarta spritpennor, saxar, samt några vita a4-papper läggs ut på borden.

ETT svart papper placeras på varje bord.

Ansvariga lärare får gärna klura ut lite innan var ni tror att det kan vara bra att gå ut och samla material (tänk stort och fritt). (OM det mot förmodan, skulle vara så att det finns väldigt lite material i närheten av skolan, kan man ge barnen i läxa/uppgift till workshop-dagen att ha med en stor kasse med eget samlat naturmaterial och skräp de hittat på marken.)

Skolan ordnar med följande material:
Limpistoler och limstavar till alla
Svart kartong, storlek A2 - ett papper till varje grupp (Finns exempelvis på Kontorsgiganten, 10-pack, 180-grams-papper)
En bunt vita A4-papper
Blyertspennor och svarta permanent-pennor (så att det finns till alla elever)
Saxar
Stora papperskassar att samla in materialet i
Kamera att dokumentera barnens process och slutbilder

PROJEKT

Region
Välj årskurs
Välj tema