Berättarworkshop: Vad vi hittar på marken!
En klimatsmart berättarworkshop med bilderboksmakare och illustratör Karin Ahlin
Beskrivning
För att göra bild krävs inte lyxigt konstnärsmaterial. Att bildberätta med det vi hittar på marken är ett lekfullt illustrationsprojekt i återbrukets och berättandets tecken, där vi skapar klimatsmart konst. I skolans närområde samlar vi naturmaterial och skräp: från pinnar, stenar och plastbitar till PET-flaskor och spikar. Materialet blir vår palett som vi använder när vi gör bilder. Vi inspireras av klassisk berättarstruktur i Hjältens resa. I smågrupper får eleverna skapa berättande bilder på temat resa och flykt med det upphittade materialet som kreativ utgångspunkt.
Målsättning
Målet är att workshopen ska vara rolig, lekfull och lustfylld. Projektet ger en fördjupad insikt i hur vi kan använda oss av befintligt material och ger nya perspektiv på miljötänk och resurssparande i relation till skapande. Vi tränar ögat att söka efter färg, form och struktur och ser på det vardagliga med kreativa ögon. Eleverna får också grundläggande kunskap i berättandets byggstenar.
Tillvägagångssätt
Introduktion och kort prat om berättelsens grundstenar, samt gruppindelning (15 min)
Insamling av material utomhus (Ca 30 min)
Återsamling i klassrummet: Samlas vid småbord.
Bildskapande (Grupparbeten) (Ca 60 min)
Genomgång och avslutning (ca 15 min). Bilderna fotas av i slutet, och fotografierna kan sedan sparas som dokumentation av konstverken.
Lokalbehov och teknik
Bord och stolar till alla elever, med möjlighet att jobba i smågrupper. Oömma bord, där det är ok att använda lim och naturmaterial. Blädderblock/whiteboard med pennor (för introduktionen). På alla bord ska det finnas limpistoler och limstavar, pennor, svarta tuschpennor, saxar, vita A4-papper, ett stort pappersark till varje grupp, (storlek A2, exvis svarta) Pappkassar att samla in materialet i. Skolan ordnar med materialet.
Särskilt för detta projekt
Konstnären Karin Ahlin är tillgänglig att besöka er på torsdagar och fredagar.
Inför dagen är det bra om klassrummet är färdigställt. Bord med stolar utställda där 3-4 barn kan sitta vid varje bord.
På alla bord ska finnas limpistoler och limstavar till alla barn.
Blyertspennor och svarta spritpennor, saxar, samt några vita a4-papper läggs ut på borden.
ETT svart papper placeras på varje bord.
Ansvariga lärare får gärna klura ut lite innan var ni tror att det kan vara bra att gå ut och samla material (tänk stort och fritt). (OM det mot förmodan, skulle vara så att det finns väldigt lite material i närheten av skolan, kan man ge barnen i läxa/uppgift till workshop-dagen att ha med en stor kasse med eget samlat naturmaterial och skräp de hittat på marken.)
Skolan ordnar med följande material:
Limpistoler och limstavar till alla
Svart kartong, storlek A2 - ett papper till varje grupp (Finns exempelvis på Kontorsgiganten, 10-pack, 180-grams-papper)
En bunt vita A4-papper
Blyertspennor och svarta permanent-pennor (så att det finns till alla elever)
Saxar
Stora papperskassar att samla in materialet i
Kamera att dokumentera barnens process och slutbilder