Vi reflekterar gemensamt över ordet symbol och att olika former kan symbolisera olika saker. I konsten är symbolerna många, både allmänna och personliga.
Målsättningen är att se symboler i vår vardag, att formulera en egen tanke och omvandla den till en form för att omsätta den i betong.
Eleverna får en fördjupad materialkännedom och upptäcker på detta sätt betongen i vår vardag - med alla dess möjligheter.
Vad är en symbol? Vad berättar den? Vad är viktigt och vilken karaktär har den? Är den personlig eller allmän?
-Kan en skulptur symbolisera en känsla eller en tanke?
Sammanfatta detta i ett eget designat tecken - en egen symbol/form/skulptur.
Inget är rätt, inget är fel - så kan en konstnär börja sitt arbete.
Betong är ett material som vi dagligen har omkring oss, ett material som lånar sig sin form.
Konstnären presenterar sig själv och visar bilder från sin "utställning väv utan varptråd", där hon berättar vad formen symboliserar i hennes arbete. Vi reflekterar tillsammans över ordet symbol.
Gruppen börjar skissa på symboler på papper eller om man väljer att arbeta tredimensionellt direkt i den fuktiga sanden.
- Finns en sandlåda att låna?
Vi vattnar sandlådan, sedan gräver, packar och formar vi sanden till gjutformar, avtryck, för att till sist fylla våra formar med betong. Vi tar hjälp av en betongblandare. Det går bra att flera elever samarbetar eller så kan man jobba enskilt.
Efter tre dagar har betongen brunnit/stelnat klart och de kan lyftas bort. Vi samlas för att göra en liten utställning och utvärderar
- Hur gick det? Varför? Vad kom vi fram till...
Utomhus, hyggligt väder utan frost, att få tillgång till en sandlåda, el och vatten.
Material:
Skolan: papper, penna, handskar, skyddsglasögon, mindre spadar, vatten, vattenslang, sandlåda
Eleverna: oömma kläder och stövlar
Konstnär: betong, hinkar, betongblandare, sladdvinda och större spade