Bygg en egen hålkamera och prova på analog fotografi

Region Stockholm

Målsättning

En hålkamera är det enklast tänkbara verktyget för att skapa fotografiska bilder. Den består helt enkelt av en låda som görs ljustät, och på den monterar man en bit folie eller plåt med ett litet hål i. I lådan placerar man ljuskänsligt material. Sedan är kameran färdig att användas.

I den här workshoppen används ”klassiskt” analogt material; svartvitt fotopapper som framkallas och fixeras i mörkrum. Det finns beröringspunkter med ett flertal skolämnen; matematik för att kunna räkna ut vilken storlek kamerans nålhål (”objektiv”) ska ha, fysikens lagar som styr hur ljuset färdas och försvagas när det kommer in i kameran, kemi när fotot framkallas i mörkrummet, och, så klart bild, där det finns utrymme att diskutera de färdiga fotografierna, hur man kan se på bilder som ibland är lite otydliga, suddiga eller skakiga, och som man inte kan titta på direkt i kameran, utan först när de visar sig som ett spegelvänt negativ i framkallningsskålen.

Beskrivning

Hålkamerans princip bygger på fysikens lagar ─ att ljus som passerar ett hål in i ett mörklagt rum, Camera Obscura, projiceras som en upp-och-nedvänd bild inuti rummet. Det är en teknik som användes av konstnärer långt innan fotografiet uppfanns, för att projicera bilder på en målarduk, som ett stöd för naturtrogen avbildning. Under renässansen antas flera stora konstnärer ha använt denna teknik.

Inte förrän på 1800-talet blev det möjligt att spara en sådan projektion direkt, som ett fotografi. Den tekniken fungerar fortfarande, och det är den som är utgångspunkten för det här skoluppdraget. Eleverna får bygga sin egen, helt enkla kamera, räkna ut hur den ska konstrueras för att fungera, fundera över vilken sorts bilder de vill att den ska ta ─ exponering genom ett eller flera nålhål, var ska ljuset släppas in i förhållande till fotopapperet, hur lång exponering behövs, hur tänker man kring komposition när kameran inte har någon sökare osv.

Eleverna får veta mer om fotografins grunder och historia, dess koppling till konsthistorien, jobba praktiskt med kamerakonstruktion, fotografering och framkallning och reflektera över om man får ett annat förhållande till bilder som bara finns i ett enda, unikt exemplar. Det kan vara ett tålamodsprövande jobb att felsöka kameran om den inte fungerar som tänkt, att leta ljusläckor och andra felkällor som kan uppstå.

Tillvägagångssätt

Slutmålet med projektet är att eleverna ska ha byggt sin egen hålkamera av exempelvis en plåtburk eller kartong, cirka 10×10×10 cm, som går att göra ljustät. Den används med analogt, svartvitt fotopapper, som laddas i mörkrum. Efter det kan exponeringen göras, sedan tas kameran med tillbaka in i mörkrummet och fotot framkallas.

Kameralådan behöver oftast målas svart inuti, för att förhindra ljusinsläpp och reflexer. Ett hål ska göras i lådan, i vilket en plåtbit (från en läskburk el. dyl.) med det lilla exponeringshålet, som görs med nål, monteras. Ljustätheten kontrolleras och sedan kan kamerorna provfotograferas.

Invävt i denna process får eleverna sig till livs en del konst- och fotohistoria. I samband med kamerabygget får de tillfälle att använda en sina matematikkunskaper för att räkna ut hur kameran ska konstrueras, fysik för att räkna ut exponeringen, och kemi, när det exponerade silversaltet framkallas till fotografiska bilder.

Lokalbehov

Det måste finnas ett rum som kan användas som mörkrum, dvs det måste kunna mörkläggas helt och hållet, där måste finnas eluttag och det måste finnas tillgång till vatten, om inte inne i rummet så i anslutning till det. Där inne ska det finnas oömma bänkytor/bord, där man kan placera ut framkallningsskålar, 4 st ca 30×40 cm bredvid varandra.

Där kamerorna ska byggas bör det finnas oömma bordsytor där det går bra att måla, slipa och på annat sätt småpyssla.

Bra att tänka på/förberedelser/material

Varje elev tar med en passande burk/låda i plåt eller kartong som går att göra ljustät och stänga ordentligt. Exempel på användbara burkar finns i bilderna som finns bifogade den här beskrivningen.

Bra att tänka på är att hålkamerafotografering är lämpligt att ägna sig åt utomhus, under årets ljusare månader, för att undvika alltför långa exponeringstider. Mars ─ september är bra hålkamerasäsong.

Konstnär
Lena Källberg
Centrum för Fotografi
Årskurs
Åk 7-9, Gymnasie
Typ av aktivitet
Process & tema kort - 3 tillfällen (3x180 min)
Konstform
Foto
Skolämne
Bild, Teknik, Fysik, Matematik, Kemi
Period
27 september - 27 september, 2020
Tillgänglighet
-
Storlek på klass
Halvklass (15 elever)
Prissättning
23200 kr exl. moms
21750 kr, arvode
1450 kr, bokningsavgift
Boka aktivitet