DEN FÖRSTA FÄRGEN – en pulvrig och kladdig workshop
Beskrivning
XX
Målsättning
Eleverna får insikt i människans tidigaste historia, vårt behov av ritualer och att lämna spår efter oss till andra.
De lär sig principen för tillverkning av färg och får själva prova. Eleverna utmanas genom att arbeta med fysiska material i stor skala, och de övar sig i att känna tillit till en process som inte är målstyrd.
Tillvägagångssätt
Barnen får varsin målaroverall och vi täcker golvet tillsammans. Vi tittar sedan på 5 - 10 bilder på hur rödockra använts i vår tidigaste historia, med början i grottmålningar. Barnen får arbeta i par i ett antal moment medan jag går runt och pratar med dem. Varje par får en hink med rödockrapigment att känna på, kasta ut på pappen på golvet och göra mönster och negativa former med. Jag har med ägg och linolja och vi vispar ihop ett bindemedel tillsammans medan jag förklarar hur målarfärg skapas. Alla får prova att vispa ihop egen färg, och måla med breda penslar.
Lokalbehov och teknik
XX
Särskilt för detta projekt
XX