PROJEKT

En känsla för glas

Glasblåseri efter vår inre kompass!

Beskrivning

Är sorgen svart, röd eller blå med vågigt mönster? Eller kanske transparent och klar?

Vi går till botten med det som ofta är drivkraften bakom det konstnärliga skapandet – känslorna. Vi riktar uppmärksamheten inåt och reflekterar kring hur vi kan gestalta en känsla utan att sätta ord på den. Glädje, ilska, kärlek eller kanske något som ligger och skaver inuti? Med penna, papper och sax skissar vi upp vår känsla för att sedan omvandla den till ett unikt glashänge som vi får ta med oss hem!

I En känsla av glas får deltagarna möjlighet att uttrycka sina känslor genom kreativitet och konstnärlig gestaltning men i förlängningen får de också en övning i att se på vad andras konst vill förmedla, och vilka känslor den väcker i en själv. I glasverkstaden kommer känslorna till liv i varje deltagares unika val av färg, form och mönster, då de får testa på glasblåseri med hjälp av en professionell glasblåsare.

Målsättning

Centralt för projektet är att undersöka känslor och skapande, och hur dessa kan hänga samman. Genom övningar får deltagarna gestalta sina känslor i olika tekniker, vilket stärker deras kreativitet och uttrycksförmåga, samtidigt som de får insyn i hur många arbetar konstnärligt. Under tiden får de ta del av en kreativ arbetsplats och lära sig om glasblåseri som hantverk.

Tillvägagångssätt

Vi träffas på Kulturmejeriet i Röbäck i halvklass. Jag presenterar mitt konstnärskap, mina verk och hur min konstnärliga process ofta utgår från en känsla. Jag berättar också om glas som hantverk med utgångspunkt i vad eleverna vet sedan tidigare. Jag presenterar varmglasverkstaden och min glasblåsarkollega Eva Juneblad och visar olika tekniker för hur man arbetar med färg och mönster.

Vi samlas runt ett bord med papper, kritor och saxar för att göra några övningar om känslors färg och form. Deltagarna får välja en känsla som de har eller har haft, och får fundera kring vilken färg och vilket mönster som skulle kunna illustrera känslan. Deltagarna får göra en skiss och vi diskuterar hur den kan realiseras i glasverkstaden.

Vi förbereder oss för arbete i varmglasverkstaden genom att välja färger och mönstertekniker. Tillsammans med glasblåsaren är deltagarna delaktiga i att ta fram sitt objekt. Glasblåseri är svårt – själva blåsandet får deltagarna stå för men mycket av det runtomkring får glasblåsaren hjälpa till med. Detta moment anpassas efter deltagarnas ålder, ju äldre de är desto mer delaktiga kan de vara i processen. Med hjälp av olika färg- och mönstertekniker skapas ett glashänge med ens specifika val av färg, form och mönster.

Glaset måste svalna långsamt så deltagarna får hämta sina glashängen tidigast dagen efter.

Särskilt för detta projekt

Tar plats på Kulturmejeriet i Röbäck, Glas & leras lokal.
Kan anpassas till alla åldersgrupper, förskoleklass till åk 9
En viss kostnad för material tillkommer

PROJEKT

Region
Välj årskurs
Välj tema