Fjärilens liv

Region Stockholm, Region Uppsala

Målsättning

Varje elev arbetar individuellt och får möjligheter att öva sig i både två- och tredimensionell gestaltning och berättande. Eleverna får egna erfarenheter av rumslig gestaltning i färg och form, både i de enskilda projekten med också som en gemensam större installation där alla verk tillsammans bildar en helhet.

Beskrivning

I samband med NTA-kursen om Fjärilens liv kommer Skapande skola in som en gestaltande del där eleverna får övning i tredimensionell gestaltning. Jag har med mig lufttorkande lera, akrylfärg, piprensare, glitter, limstift, mm.
Projektet innefattar också måleri, dels på skulpturerna men sedan också på papper. Efter en kort introduktion, får eleven själv praktisera att måla och blanda färger, därefter viker vi deras målningar till tredimensionella fjärilar. Med sax klipper vi vingarnas form. Fjärilen får känselspröt av piprensare, dekorationer på vingarna av glitter och paljetter.
Alla verk förs sedan samman och skapar på så sätt ett gemensamt större verk där fjärilens olika stadier visas samtidigt. Det kommer förhoppningsvis att bli ett vackert och spännande tredimensionellt verk som hela skolan kan se och njuta av.

Tillvägagångssätt

1. Jag håller en kort introduktion där jag visar lite bilder om hur både larver och fjärilar kan ha utseenden och färger för att förstärka, avskräcka eller kamouflera sig. Därefter visar jag lite tips och trix för hur man kommer igång med att arbeta med leran, som är lite kall och stel till att börja med. Skulpturerna av ägg, larver och puppor läggs på brickor att torka till nästa gång.
2. Måleri på skulpturerna och på papper. Inleds med att jag visar hur man av ett veck i ett A4-papper kan skapa grunden till en fjärils-skulptur av papper. Därefter målas hela pappret och läggs på tork. Därefter visar jag hur en kan rita konturen av vingarnas form med blyerts på pappret för att sedan klippa ut formen med sax ur pappret. Sen arbetar eleverna själva. Alla gör klart sina skulpturer med måleri, sax, piprensare, glitter och lim. Vi limmar dit snöre på pupporna och pappers-löv under larverna och äggen. Sen ska allt monteras upp tillsammans.

Lokalbehov

1. en tom, gemensam väggyta där en eller fler större grenar kan fästas av en händig vaktmästare.

Bra att tänka på/förberedelser/material

1.En eller fler större grenar måste letas upp ute i naturen, det kan barnen göra tillsammans, ta den/dem till skolan och fästas upp på väggen av vaktmästaren eller annan händig person.
2. Tjockare papper att måla på typ ritpapper eller akvarellpapper.
3. Muggar och penslar
4. Skyddskläder och underlag.
5. Limpistoler.
6. Dator och projektor för powerpoint introduktion 1:a gången.

Konstnär
Annelie Wallin
Konstnärscentrum
Årskurs
Åk 1-3
Typ av aktivitet
Konstworkshop lång (180 min)
Konstform
Konst/Bild/Form
Skolämne
Biologi
Period
15 februari - 23 december, 2021
Tillgänglighet
-
Storlek på klass
Helklass (30 elever)
Prissättning
9450 kr exl. moms
8000 kr, arvode
1450 kr, bokningsavgift
Boka aktivitet