Fotoworkshop med porträtt och bildredigering

Vi fotar varandras porträtt och lär oss om bildkomposition
Beskrivning
Vad är det som gör att en bild uttrycker vad den uttrycker? Hur kan vi redigera en bild för att påverka bildens stämning, känsla eller budskap?
I projektet Lär dig fota porträtt och bildredigering får eleverna grundläggande kunskap om hur och varför en bild kan uttrycka olika saker beroende på hur den tagits eller behandlats. Vi lär oss om fototeknikens grunder, som komposition och ljussättning, men även om hur man genom bildredigering kan skapa olika känslostämningar. Vi fotar varandras porträtt och testar oss fram med rekvisita, ljus, bakgrunder och känslouttryck. På så vis kan vi också upptäcka och fundera på vad för slags egenskaper och budskap vi förknippar med vad för slags bilder, och vi får på ett kreativt och lekfullt sätt verktyg att tolka bilderna vi möter varje dag.
Målsättning
Eleverna får pröva på att porträttera varandra och samtidigt utveckla sitt eget konstnärliga uttryck. De får anledning att reflektera över hur vi tolkar bilder, och hur olika färger, ljussättningar eller kompositioner skapar olika känslor och intryck. De får kunskap om grundläggande fototeknik, ljussättning, komposition och färgsättning, och de får även lära sig om bildredigering för att ytterligare se hur man kan bearbeta bilden digitalt och därmed förstärka eller ändra bildens uttryck.
Tillvägagångssätt
Jag introducerar projektet och berättar om begrepp som komposition, ljussättning, färgsättning och grundläggande bildbehandling.
Eleverna får i grupper om tre assistera varandra i porträttfotograferingen. De får testa olika slags ljus, bakgrunder och rekvisita och får praktiskt undersöka hur man kan uttrycka olika känslor och stämningar i bild.
Vi avslutar med en gemensam bildvisning där vi visar och pratar om våra porträtt.
Lokalbehov och teknik
Normalstort klassrum med möjlighet att hänga upp färgbakgrunder i tyg. Alternativt samlingssal så att eleverna får plats att röra sig. Bra om man kan mörklägga så att ljussättning med ficklampor blir extra effektfulla. Vi använder oss av elevernas skoldatorer eller läsplattor som har webbkameror.
Särskilt för detta projekt
Bildbehandlingsprogrammet vi kommer att använda oss av är läsplattans/datorns inbyggda redigeringsapplikation. Projektet kommer att anpassas efter barnens ålder och förutsättningar men passar bra för F-6 och kan också göras med särklasser. Den kan göras i halvklass eller helklass med en respektive två konstnärer.