FULT och SNYGGT

Region Västerbotten, Region Norrbotten, Region Gävleborg, Region Sörmland, Region Stockholm, Region Skåne, Region Örebro län, Region Värmland, Region Uppsala, Region Östergötland, Region Jönköpings län, Region Kronoberg, Region Kalmar län, Region Gotland, Region Blekinge, Region Halland, Västra Götalandsregionen, Region Västmanland, Region Dalarna, Region Västernorrland, Region Jämtland Härjedalen

Målsättning

Målsättningen är att ifrågasätta vad som är snyggt och vad som är fult och HUR det är det.

Hur uppstår snyggt? Vad menas med fult? Kan något var fult och snyggt samtidigt? Vi tittar på vad som anses som vara snyggt respektive fult utifrån subjektiva, objektiva, kulturella, matematiska och historiska perspektiv. För att förstå att vår uppfattning om fult och snyggt är en konstruktion. Eleverna blir medvetna och kommer uppmärksamma hur människor kategoriserar omvärlden och dess ting och förhoppningsvis se på vardagen med andra ögon.

Beskrivning

Vi använder oss av ord och bilder för att beskriva Fult och Snyggt. Våra verktyg är historien, språket, kulturer, konst, matematik, religionen, textning (för hand) och bild. Genom att leta, teckna och skriva undersöker vi »fult och snyggt«.

Vi kommer in på ämnen som kvinnligt, manligt, Pythagoras sats, Gyllene snittet, naturen, Aristoteles, matematik, kulturer, tycke och smak, svenska språket, känslor, konsthistoria, typsnitt, färger, manéer, miljö och former med mera.

Workshopen är gjord på Säbyskolan, Salem och Konstkollot 2020, Borås Konsthall samt med enskilda grupper.

Tillvägagångssätt

Den korta versionen

Eleverna kommer att:

1. Gemensamt samla på ord som står för fult/snyggt. Vi reflekterar över de valda orden i våra två listor.

2. KLASSEN DELAS IN I GRUPPER och blir tilldelade ett av nedan område, inom vilket de ska undersöka orden från listorna.
SVENSKA AKADEMIENS BÖCKER alt NÄTET 3 x böcker.
ANDRA BÖCKER: Forska vidare. Teckna av. Boklista kommer separat.
INTERVJUER: Skriv tre objektiva frågor om fult och snyggt och intervjua personer

3. Samtal om vad eleverna hittat (helklass).

4. Vi tar fram bilderna som eleverna valt i förväg. Elevens »snygga« bild ska hen teckna av med en »ful« färg och den »fula« bilden ska hen teckna av med en »snygg« färg.

5. Eleverna gör ett collage av bilderna och orden i grupp eller var och en för sig, beroende på vädret.

Lokalbehov

Klassrum med whiteboard
Bibliotek (helst), annars får ni kontakta biblioteket och de får min lista.
Projektor som passar Mac.

Bra att tänka på/förberedelser/material

Eleverna ska inför mitt besök på egen hand välja en bild de tycker snygg och en bild de tycker är ful. De får inte visa sina valda bilder för någon annan.

De ska ta med en färg som de tycker är snygg respektive ful.

Dator eller mobil för att göra steg 2.

P.s. Jag arbetar inkluderande och vill att alla regioner i Sverige ska ha möjligheten att ha tillgång till workshopen Fult och snyggt. Eftersom en del regioner ligger längre bort från mig, så utgår även resekostnad i ett sånt läge.

Konstnär
Lilian Bäckman
Illustratörcentrum
Årskurs
Åk 1-3, Åk 4-6, Förskola, Fritidshem
Typ av aktivitet
Konstworkshop kort (120 min)
Konstform
Konst/Bild/Form,
Skolämne
Svenska, Bild, Historia, Religionskunskap, Matematik, Samhällskunskap, Fysik
Period
18 juni - 10 juni, 2021
Tillgänglighet
-
Storlek på klass
Helklass (30 elever)
Prissättning
8450 kr exl. moms
7000 kr, arvode
1450 kr, bokningsavgift
Boka aktivitet