Hur känns det att måla? Jobba som en konstnär
Det här projektet handlar om att väcka lusten för att måla genom kroppen och sinnena.
Beskrivning
Måleri kan vara så mycket mer än att skapa en bild som efterliknar verkligheten. Vad händer om vi målar på golvet? Och hur är det att måla om processen blir mer som en dans? Det här projektet handlar om att väcka lusten för att måla genom kroppen och sinnena. Eleverna får uppleva måleri ur ett nytt perspektiv, som kan lossa på hämningar och göra det mer lustfyllt.
Vi börjar med att söka kontakt med kroppen genom enkla dans- och rörelseövningar. Kroppen och hjärnan får på så vis signaler om att släppa kraven och slappna av. När eleverna har fått landa i sina kroppar övergår vi till måleriet och undersöker det utifrån rörelser och sinnen: Hur känns det att måla? Eleverna får uppleva hur det är att måla utan att bekymra sig om det figurativa gestaltandet. Här är det istället armens rörelse och det roliga i att välja, kombinera och applicera färg på papper som ligger i fokus. Det finns inget på förhand bestämt som vi försöker efterlikna, utan vi upptäcker vad det blir medan vi målar. Vi har ett ramverk att utgå från som gör det begripligt.
Målsättning
Genom lekfulla metoder skapas utrymme att känna efter och våga lita på sina egna konstnärliga val. En central målsättning är att ge eleverna en förståelse för att konst är viktigt och att de har rätt att få ta del av och ha sin egen konstnärliga process.
Barnen får utveckla sitt eget skapande och samtidigt ta del av lärandet i grupp. De får kliva in i en prestationsfri och trygg miljö, något som kan stärka deras självförtroende. Det är viktigt för mig att förmedla att det inte behöver bli "bra", att det viktiga är processen och tillåtelsen att få vara i den. Det är grundläggande för mig i min egen process och jag vill dela med mig av det till eleverna.
Tillvägagångssätt
Vi börjar workshopen genom att lämna måsten och krav utanför dörren och gör enkla dansövningar tillsammans. Vi dansar till exempel i spiraler för att komma in i en lekfull känsla och plats där konst kan få rum.
Efter en stund på dansgolvet dukas konstnärsmaterial fram. Jag gör en demonstration och visar hur en kan måla cirklar i olika färger. Barnen uppmuntras att tänka efter vilken färg de vill ha och vilken storlek på pensel de vill använda. De får också välja papper som finns i olika storlekar. Var på det tomma arket vill jag börja måla? Varje barn kan välja tre färger till sin palett och sen målar vi tillsammans på golvet. Eleverna får pröva sig fram och reflektera. Alla val de gör skapar konstverket.
Efteråt väljer barnen ut den av sina målningar som de tycker mest om, sen sätter vi ihop cirklarna till ett stort konstverk på en vägg. Vi inviger konstverket och ger det en titel tillsammans.
Lokalbehov och teknik
Bildsal, gymnastiksal eller annat tomt rum. Äger konstprojektet rum i ett vanligt klassrum bör klassrummet vara så tomt som möjligt innan vi sätter igång.
Särskilt för detta projekt
Projektet kan ges både i helklass och halvklass. Vi justerar dess schemaläggning och omfång därefter.
Bilder: Maria Högbacke, Marcus J Leith & Royal Academy Schools, Yerko Vidal