Jag skapar mig själv/Det här är jag
Målsättning
Genom att arbeta fysiskt och involvera hela kroppen i ett självporträtt ges eleverna möjlighet dels att arbeta storskaligt, vilket ofta är befriande, dels att få syn på sig själv. I slutet av workshopen sätts allas bilder upp, samlade eller utspridda i klassrummet, eller ute i skolans lokaler, och då synliggörs eleven just som individ, men också som en del av det kollektiv, som den ständigt är en del av i skolan.
Tillvägagångssätt
Jag börjar workshopen med en kort presentation av mitt eget konstnärskap. Därefter tittar vi tillsammans på några välkända konstnärer och konstverk som leder oss in i konstens värld. Dessa två moment beräknas ta 30 minuter. Sen röjer vi i klassrummet i kombination med en kort rast. Den tid som då beräknas återstå för elevernas eget arbete är drygt 120 minuter.
Lokalbehov och teknik
Det som behövs är dels en projektor för att visa en Power-point-presentation. Då behöver eleverna sitta ner för att lyssna i lugn och ro, antingen på stolar eller direkt på golvet, eller både och.
Efter min presentation kommer jag att ge instruktioner till elevernas egen arbetsuppgift. Därefter röjer vi undan tillräckligt så att det finns plats för eleverna att arbeta med sina bilder direkt på golvet.