PROJEKT

Kjelles känslor

Arg, ledsen eller orolig, glad, busig eller stolt, förvånad eller sur?

Beskrivning

Arg, ledsen eller orolig, glad, busig eller stolt, förvånad eller sur? Vi gestaltar känslor i bild och text med hjälp av den illustrerade hunden Kjelle.

Att utgå från hur en figur i en bok känner sig kan vara en genväg till att prata om känslor och samtidigt lära sig mer om att uttrycka sig i bild och text. I Kjelles känslor tar vi hjälp av hunden Kjelle, från Kjelle-böckerna skrivna av Kajsa Gordan och illustrerade av mig, för att prata om och i bild gestalta hur vi känner. Kjelle är en liten hund med långa öron, uttrycksfulla ögon och tydligt kroppsspråk. Eleverna får välja bland utklippta Kjellehundar som representerar olika känslor och som även går att hitta i böckerna. Sedan skapar de sina egna berättelser kring Kjelle för att beskriva varför han är arg, glad, rädd, upprymd, ensam, orolig eller trött. Projektet anpassas lätt till elevernas olika ålder och förutsättningar genom att berättelserna kan göras längre eller kortare, med enbart bild eller även med text och dramaturgi. Genom att skapa sina egna berättelser utifrån en etablerad karaktär får eleverna prova på att vara både illustratörer och författare. På vägen får de mer insyn i sina egna känslor.

Målsättning

Fokus för workshopen är känslor och berättande. Eleverna får genom samtal och eget skapande prata om och tänka kring känslor – att det är okej att känna på olika sätt, hur något känns och varför man känner som man gör. De får insyn i hur man arbetar som illustratör och författare och får själva prova på att skapa berättelser i bild och text. Målet är att de genom sin egen fantasi och skapande får större tillgång till sina egna känslor.

Tillvägagångssätt

Jag introducerar mig själv, illustratörs- och författaryrket och Kjelle-böckerna.

Högläsning ur Kjelle-böckerna och gemensamma funderingar och samtal kring vad som händer i boken vi läst, hur Kjelle känner sig i olika situationer och varför. Under skolbesök går jag även igenom enkel dramaturgi.

Eleverna får välja bland utklippta Kjelle-hundar som jag har med mig. De finns med ett flertal olika uttryck. Därefter får de klistra upp figuren på ett papper och rita, måla eller bygga vad som händer runt omkring den. De inspireras av hundens uttryck och skapar sina egna berättelser utifrån det. Under skolbesök kan de få välja tre Kjelle-hundar och arbeta fram en berättelse på tre uppslag.

Om förutsättningar finns får eleverna även skriva ned sina berättelser.

Som avslutning går vi igenom vad vi har gjort och de som vill får presentera sin berättelse.

Lokalbehov och teknik

Klassrum med bord och stolar där eleverna kan sitta och arbeta på A3-papper.

Särskilt för detta projekt

För projekt behövs bra A3-papper, gärna lite tjockare. Det behövs också färgat papper, limstift, pennor och kritor eller annat ritmaterial som barnen är vana vid. Målarmaterial ifall barnen är mer vana vid det. Om det är en barngrupp som hellre bygger än än att rita, går det bra att jobba på det viset i stället, med limpistoler och olika bygg- eller pysselmaterial. Vi stämmer av detta i samband med bokning.

Om förskolan/skolan/fritidshemmet har några särskilda önskemål anpassar jag besöket efter det. Jag justerar gärna upplägget så att det passar just den barngrupp jag ska besöka.

PROJEKT

Region
Välj årskurs
Välj tema