Linear Flow – textilmåleri
Vi släpper kreativiteten fri genom att bejaka slumpen!
Beskrivning
Linear Flow är en egenutvecklad teknik där jag använder vaxbatikverktyget tjanting för att måla med textilfärg på tyg. Tjantingen låter färgen “rinna” ner på duken genom en pip, vilket möjliggör skarpa linjer, prickar och akvarell-liknande hav av melerade färger, samtidigt som det konstanta färgflödet gör det svårt att skapa “perfekta” bilder. Handen behöver hela tiden vara i rörelse.
I det här projektet får eleverna antingen arbeta efter ett förutbestämt tema eller helt fritt, med fokus på att testa tekniken och släppa loss.
Linear Flow är en del av min konstnärliga praktik där jag skapar bilder utifrån olika koncept och teman. Med handledning av mig utforskar vi vilket flöde som passar just den enskilda eleven. En del elever kanske vill skapa impulsiva former i färg medan andra vill använda ett långsammare pigmentflöde med ett mer linjeartat uttryck.
Om skolan önskar att arbeta utifrån ett specifikt tema så fungerar det utmärkt. Några exempel på teman som jag har arbetat med är: genusnormer, identitet och drömmar. Det går också fint att arbeta helt fritt, bara låta tanken vila och handen och färgerna ta över för att se vad som kommer fram.
Målsättning
Under projektet får eleverna testa att måla med hjälp av en ny teknik, samtidigt som de får utmana sina individuella konstnärliga uttryck. Under arbetet får eleverna uppleva hur en annorlunda teknik påverkar bildskapandet. När det är omöjligt att skapa “perfekta” bilder tillåts kreativiteten att växa och det jämna färgflödet i tjantingen gör att handen får leda vägen. Det uppstår ofta djupt fokus under arbetets gång. Genom att se hur en som konstnär kan använda verktyg på nya sätt, kan elevens uppfinningsrikedom och förståelse för konstnärsrollen också stärkas.
Tillvägagångssätt
Innan vi sätter igång behöver jag cirka 20 minuter för förberedelser på plats.
Jag presenterar mig och mitt konstnärskap, samt varför Linear Flow som teknik passar mig så bra. Därefter visar jag hur tjanitingen används. Jag visar hur resultatet blir på olika materialprover för att demonstrera textila fibrers olika egenskaper och lyster.
Eleverna får varsitt förkläde, för att sedan sitta på varsin plats vid ett bord förberett med en tjanting, vatten och pigment i olika färger i plastglas. Därefter får de själva, alternativt med min eller lärares hjälp, tejpa fast en 50 x 50 cm tygbit på sin plats. Sedan får de sätta igång att måla medan jag går runt och handleder dem individuellt.
På en golvyta eller ett bord intill har jag förberett ett underlag där färdiga textila verk kan torkas. Eleverna får ta med sig sina verk hem, ibland efter att de först visats upp i en utställning på skolan.
Lokalbehov och teknik
Bord med minst 50 x 50 cm bordsyta behövs för varje elev.
Vid vatten- och färgkänsliga bord behövs en plastduk eller byggplast på bordet. Ibland finns det på plats, annars tar jag med mig det.
En eller flera hårtorkar för att torka dukar. Jag har två stycken som jag brukar ta med.
Förkläden om de finns på plats, annars brukar jag ta med mig engångsförkläden.
Muggar eller engångsglas (1 per elev) för färgpigment behövs.
Jag tar med mig:
Färg och färdigklippta tygbitar (50x50 cm) till varje elev.
Minst en tjanting till varje elev.
Målartejp för att fästa tyget på bordet innan målning.
Muggar om det behövs.
Engångsförkläden om det behövs.
Två hårtorkar.
Särskilt för detta projekt
Eleverna kan arbeta individuellt så som presenterats ovan, men arbetet kan även ske på ett enda stort stycke tyg, som ett gemensamt avtryck av hela klassen.
Under min tid med eleverna bör en lärare närvara som stöd och en extra hand om många skulle behöva hjälp samtidigt.