Eleverna skall utveckla sitt kreativa tänkande och på ett enkelt (men kan även bli komplicerat) sätt och skapa modeller över den föreslagna uppgiften som t.ex. kan vara riktad mot ett ämne, mot en drömgestaltning eller mot en historiks händelse. De kan jobba enskilt eller samarbeta. De ska med ord kunna presentera sin modell/skulptur när den är klar. Tillsammans kan skulpturerna bilda en installation på en vägg.
Genom den enkla tekniken med ett koncept i kombination med pinnar, limpistoler och färg får vi syn på vår egen förmåga att skapa modeller. Vi får även syn på hur materialet både skapa hinder och lösningar i förhållande till vår tanke. På detta sätt skapar ett kreativt tänkande där deltagaren får möjlighet att testa sig fram, göra fel, göra rätt och utveckla tanken och modellens from.
Skoluppdraget anpassar till uppdragets storlek och möjlighet till att utveckla projektet i en större skala finns.
Projektet är upplagt som en workshop
- Introduktion av teknik och koncept (som konstnär och pedagog och/eller elever diskuterar oss fram till)
- Eget skapande med pinnar, limpistol och färg
- Diskussion och placerande på en gemensam vägg (som en utställning eller tillfällig offentlig gestaltning)
- Presentation
För workshopen behövs ett rum, gärna med en projektor. Bord, stolar och el-uttag.