Parasitkompisar
Beskrivning
Under första besöket pratar vi om figurer och karaktärer och vad som egentligen gör att ett objekt plötsligt förvandlas till en varelse i dina ögon. Är det på grund av du känner igen formen från något annat? Eller på grund av att den har ögon? Vad är det som gör att den verkar snäll eller elak? Glad eller ledsen? Vi pratar också om parasiter, och symbioser. Om varelser som lever i sällskap av andra. Vi provar på att sätta ögen på saker och reflekterar över deras uttryck.
Nästa gång börjar vi att undersöka hur man kan bygga upp en egen form. Antingen en form man tycker ser ut som något, eller något helt abstrakt som kan bli något senare. Först bygger vi formen med kartong, plast och vad som finns till hands, sedan använder vi textil, secondhand kläder och lim för att skapa en stel form som vi sedan kan ta loss från kartongen nästa gång. För att sätta färg på vissa partier limmar vi på silkespapper, så man uppfattar det som en avvikande form från resten av tyget.
Nästa gång sätter vi fantasin på prov då vi med tyg, tråd, papper, pinnar, och pennor försöker förvandla formen till en varelse, samtidigt som eleven själv ska kunna bära plagget. Den måste ha egna ögon samtidigt som målet är att elevens eget ansikte och ska synas (något så när) när den har plagget på sig. Vad behöver vi förändra i plagget? Vad händer när du sätter på dig plagget upp och ned? Hur kan man drapera, klippa och forma om ett redan färdigt plagg så att det blir något annat. Jag hjälper eleverna med att drapera och kippa nya hål så att plaggen plötsligt passar att bära på kropp.
Varelsen som eleven har byggt blir en parasit-kompis som genom plagget delar sin existens med eleven. Var på kroppen den sitter spelar ingen roll ,och vad plagget var från början bryr vi oss inte heller om. Som avslutning tar vi ett gruppfoto av alla med de nya kompisarna vi har skapat.
Målsättning
Eleverna får träna på association, att skapa karaktärer och tolka uttryck. Samtidigt ger workshopen en insikt i konstruktion, att skapa något tredimensionellt från något platt. Momentet då arbetet förvandlas till något bärbart, från att först har varit ganska abstrakt ger en erfarenhet av att arbeta okonkret, något som är en utmaning för många elever.
Tillvägagångssätt
Jag inleder med en introduktionsövning i att tolka figurer och uttryck som visas på bild. Sedan provar vi på att sätta ögon på olika föremål och tolka hur uttrycken ändras. Därefter samlas vi och pratar om parasiter och om vad symbios betyder. Vi kollar på exempel och funderar på vilka sorts karaktärer vi har skapat under dagen.
Sedan får eleverna bygga en egen form av kartong genom att klippa och tejpa. Momentet är ganska abstrakt. Inga ögon finns med utan vi fokuserar bara på att få till formen. Sedan täcker vi formen med ett klädesplagg. För att därefter pensla det med trälim. Eleverna för klistra på silkespapper för att skapa en avvikelse till mönstret på plagget.
När formen har torkat (nästa gång) tar vi loss den från kartongen och försöker hitta ett sätt att bära plagget. Tillsammans med eleverna hjälper jag dem att skapa nya plagg genom att drapera, klippa och knyta ihop. De får också sätta ögen på formen och ge formen en karaktär. De har nu skapat en sorts parasit-kompis.
Lokalbehov och teknik
- Lokal där vi kan arbeta med lim/vatten, tejp, och silkespapper (behöver inte vara bildsal, men arbetsplattor/skydd för borden är bra att ha)
- Spegel