Performance med hår och rytmik

Region Västerbotten, Region Jämtland Härjedalen, Region Skåne, Västra Götalandsregionen

Video


Målsättning

Att på ett lekfullt sätt experimentera med identitet.
Att uppleva något nytt på insidan genom att styla sig på utsidan.
Eleverna får möjlighet att ifrågasätta och diskutera samhällets normer kring kropp och hår och det kvinnligt kodade.
Deltagarna utmanar sina tankar om hur deras kroppar ska se ut med förhoppningen att de får en ökad känsla av ägandeskap gentemot sina egna kroppar. Att deltagarnas olika erfarenheter flätas ihop.

Beskrivning

Hår är något som alla människor och alla kulturer har en relation till. Det finns med i vardagen och är högst personligt samtidigt som det knyter an kulturellt, religiöst, historiskt och politiskt till världen i stort. 

Med utgångspunkt i min egen praktik visar jag eleverna hur vi kan ifrågasätta samhällets normer kring kropp, hår och det kvinnligt kodade. Jag vill inspirera eleverna till att utmana sina egna tankar om hur deras kroppar ska se ut med förhoppningen om att de får en ökad känsla av ägandeskap gentemot sina kroppar och att de delar sina olika erfarenheter med varandra.

Vilka rörelser skapar håret och hur får det oss att känna i kroppen?
Med håret kan vi förlänga, förstora, skapa rörelse och accentuera delar av kroppen.

Med avstamp i mitt examensarbete (se den bifogade filmen) jobbar vi tillsammans mot att genomföra en modevisning till rytmik (kroppspercussion) som vi själva skapar med våra kroppar.

Kroppen har en central plats i arbetet - det fysiska skapandet med händerna, känslan
att bära håret, rytmerna som vi skapar genom att stampa och klappa och rörelserna som kommer till när vi bär håret.

Vi använder färgglada syntethår och flättekniker för att sedan sy, limma och fläta fast det på resttyger och underkläder. Det blir som kläder eller accessoarer. I det fysiska arbetet kommer berättelser och erfarenheter fram.

När vi har skapat våra håraccessoarer tar vi på dem på oss. Vi delar in oss i tre grupper som klappar olika rytmer, en grupp stampar med fötterna, en grupp klappar på låren och en klappar på bringan och händerna.

Jag vill med denna performance skapa en ballroom-dancing liknande situation där vi tillsammans klappar med och uppmuntrar varandra. Som en blandning mellan dansgolv och catwalk. Ballroom-dancing är en “undergroundscen" som startade i New York under tidigt 1960-tal. Eftersom svarta, homosexuella och transpersoner var och är extra utsatta grupper så skapades detta rum för att få uttrycka sig på ett säkert sätt och utan att bli utsatta för våld.

Genom sociala konstruktioner laddas kroppen med skam. Jag vill i mitt arbete bjuda in till att möta det pinsamma och det skamliga. Vi stöttar varandra att leka och experimentera med rörelser.

Du bestämmer över din kropp!

Denna workshop kan genomföras som en produktion där vi skapar en beständig skulptur av hårdelarna eller så skapar vi en måttanpassad frisyr till något objekt i närheten av skolan, se bifogad bild med bronsbyst som ett exempel.

Workshopen kan anpassas till yngre barn.

Tillvägagångssätt

Jag visar en video som jag har filmat och ger en introduktion till tematiken: 15min

Jag delar ut material och ger en kort praktisk introduktion som inspiration för teknikerna: 15 min

Teknikerna har olika svårighetsgrader. Eleverna får själva välja hur avancerade tekniker dom vill testa: 1 timme

Vi delar in oss i tre grupper som klappar/stampar/knäpper olika rytmer som tillsammans blir en helhet. En grupp stampar med fötterna, en grupp klappar på låren och en klappar på bringan med händerna och knäpper med fingrarna: 20 min

Vi klappar för varandra och turas om att gå/dansa/ uttrycka oss med kroppen. Performance: 30min

Hur kändes det? Väckte det några nya tankar/känslor/rörelser? Avslutning och utvärdering: 15 minuter

Lokalbehov

Möjlighet att flytta undan stolar och bord alternativt tillgång till en scen, en aula eller liknande rum.

Bra att tänka på/förberedelser/material

Projektor för att kunna visa film och bildspel.

Saxar, tråd, tejp, säkerhetsnålar.

Rytmik/Kropps percussion kan övas in i förväg på en musikklass och om en musiklärare kan medverka när vi övar in rytmerna skulle det vara bra.

Elever får gärna ta med gamla strumpor, strumpbyxor, underkläder eller bara ett stycke tyg men jag kommer också ta med sådant till de elever som inte tagit med det själva.

Konstnär
Kim Engdahl
Konstnärscentrum Väst
Årskurs
Åk 4-6, Åk 7-9
Typ av aktivitet
Konstworkshop lång (180 min)
Konstform
Slöjd/Hantverk/Design, Konst/Bild/Form
Skolämne
Bild, Dans, Musik, Slöjd
Period
01 november, 2021 - 31 december, 2022
Tillgänglighet
-
Storlek på klass
Helklass (30 elever)



Pris
9450 kr exkl moms
8000 kr, arvode
1450 kr, bokningsavgift
Boka aktivitet