PROJEKT

Pinhole camera- med ljuset som material

Med Camera Obscura fördjupar vi oss i fotografiets historia.

Beskrivning

Det är lika spännande som viktigt för barn och unga att lära sig om hur bilderna de ser omkring sig faktiskt skapas. Hur återger man verkligheten med en bild? Vi börjar från början och bygger den enklaste kameran av dem alla- en pinhole camera!

En yngre generation kan tycka att det är befriande att en kamera kan vara så enkel som en låda med ett hål i och att kunna skapa sina egna, fysiska bilder på fotopapper, av att ha låtit ljus strömma in i en liten metallåda. Genom att skapa analoga bilder tar eleverna del av fotografiets teori och praktik och uppleva fotografiets magi. Att arbeta med ljuset som material är både enkelt och organiskt. Fotografen Joakim har en lång erfarenhet av att arbeta med analogt och svartvitt fotografi, såväl konstnärligt som dokumentärt. Hur blir verkligheten när vi fotograferar den i svartvitt? Vad ser vi då? Former, skuggor, mönster, en annan verklighet utan distraktioner av färger. Vad finns bakom färgerna?

Målsättning

Med kameran speglar vi oss själva i andra människor, upptäcker vad det är vi tycker om och bevarar detta i fotografier. Vad och vilka vi väljer att avbilda säger något om vår egen identitet. Genom att få upp ögonen för fotografihistorien och de grundläggande praktiska och filosofiska idéerna kring hur bilder kommer till ges eleverna inspirationen och självförtroendet att skapa sina egna bilder. När tekniken utvecklas med otrolig fart har vi mycket att lära av att gå tillbaka till fotografiets födelse för att lära känna bildens historia och förstå dess specifika plats i nuet. I vår tid, full av det digitala, tekniska och elektroniska, är det visuella språket av högsta betydelse för mellanmänsklig kommunikation. Insikt i bildens och bildframställningens mekanismer ger eleverna en god grund för att nära sin visuella litteracitet och navigera i det samtida bildflödet. För eleverna är det både spännande och viktigt att gå på djupet i hur bilder framställs och hur den digitala bilden hänger ihop med den analoga bilden.

Eleverna får insikt i ljus, ljussättning, komposition, framkallning, tryck- och presentation av bilder. Därtill får de upp ögonen för bildens betydelse i samhälleliga debatter. Därför kan konstprojektet med fördel kopplas till skolans ämnen som fysik, kemi och bild samt samhällsvetenskap och historia.

Tillvägagångssätt

Joakim presenterar sig och sitt arbete som fotograf och visar bilder på sina konstnärliga verk.
Joakim ger en kort översikt över den tidiga fotografihistorien med bildexempel och bjuder in eleverna att reflektera över fotografiets betydelse i dåtiden och i nutiden.
Eleverna får upptäcka hur det ser ut inuti en kamera när vi sedan bygger en camera obscura tillsammans (om möjligheten finns, beroende på lokalen och fönster)
Sedan bygger vi våra egna kameror! En låda, till exempel en kaffeburk, får bli kamerans kropp och ett hål får bli dess objektiv.
Nu är det dags att fotografera. Vi provar på att ta en landskapsbild och ett porträtt om ljuset tillåter. Istället för att använda negativ använder vi ett ljuskänsligt papper, som sedan framkallas och fixeras till en bild i ett tillfälligt mörkrum.
Efter att alla bilder har tagits och fixerats tittar vi på våra alster, observerar de olika motiven och ljuseffekterna i en gemensam presentation av våra resultat

Lokalbehov och teknik

Projektets första del kan äga rum var som helst på skolan eller ute i naturen.
Till framkallningen behövs ett rum utan ljuskällor (utan fönster).
Joakim samtalar med skolan innan tillfället äger rum för att hitta en lämplig plats för detta.

Särskilt för detta projekt

Varje elev får ta med sig en kaffeburk eller en liten låda som utgör det material som behövs.

Projektet kan ges i längre eller kortare versioner beroende på klassens schema. Till en kortare version kan Joakim ta med sig pinhole cameras, i en längre får eleverna mer tid på sig att bygga sina egna.

PROJEKT

Region
Välj årskurs
Välj tema