Plats i rörelse
Här undersöker vi inre och yttre rum och skapar en ny balans!
Beskrivning
Arkitekturen som omger oss är scenen för livets skådespeleri. Hur ser vi på platsen där vi befinner oss? Hur vävs våra upplevelser samman i de rum som vi delar med varandra? Vi ritar kartor över olika ställen i lokalområdet och delar berättelser om sådant som hänt där.
Vägar, landmärken, varelser och händelser - allt får vara med. Genom en gemensam process där vi ritar upp en alternativ karta över närområdet, får varje elev välja ut något de vill materialisera. Vi skissar, gestaltar i form av tredimensionella objekt och konstruerar till sist mobila skulpturer tillsammans.
Vi går igenom olika sätt att enkelt skapa skulpturer av papper genom att arbeta med fogar, jack-i-jack, vikning, knyckling och limning. Till sist binder vi samman objekt, stigar och byggnader till en takhängd mobil i perfekt balans och låter barnens skulpturer röra sig runt, under, och över varandra.
Målsättning
En central del av projektet är att barnen får undersöka sin närmiljö med nya ögon. De får en introduktion till arkitektur och stadsbyggnad, och de får bekanta sig med kartans funktion som redskap och berättarverktyg. På vilka sätt kan en karta användas som maktmedel? Eleverna får väva samman platser, objekt, varelser och händelser till en kollektiv berättelse. De får en materialiserad förståelse för balans som matematiskt, såväl som fysiskt/tekniskt koncept. De får även en utvidgad förståelse för hur en skapar ritningar, följer instruktioner och bygger modeller, och de får öva sig i ett sinnligt, demokratiskt berättande.
Tillvägagångssätt
Jag börjar med att berätta om min konstnärliga praktik och om gränslandet mellan konst och arkitektur, samt visar olika konstverk jag finner inspirerande på projektorn. Vi tittar på olika typer av kartor tillsammans och diskuterar varför de ser ut som de gör och vad de visar.
Därefter sätter jag upp en urklippt bild av skolan i mitten av whiteboardtavlan. Barnen ritar hur de kommer till skolan genom spretiga linjer ut åt olika håll. Tillsammans pekar vi ut olika kännetecken och platser i skolans närområde, och samlar dem i en mindmap på tavlan. Vi ritar upp landmärkena på tavlan bland barnens vägar. När alla barnen berättat om sin väg och om en plats börjar vi skapa små pappersskulpturer med orden på tavlan som utgångspunkt. De kan till exempel välja ett speciellt träd, en möbel, en händelse som de ritar, klipper, viker och limmar till en skulptur. Genom arbetet visar jag tekniker för hur de platta bilderna kan bli tredimensionella - olika tekniker för olika behov.
Allteftersom skulpturerna blir färdiga sammanfogar vi dem till en stor mobil. När hela den mobila skulpturen är klar går vi i gemensam tropp till en utvald plats i skolan, förberedd med en krok i taket. Där installerar vi skulpturen!
Lokalbehov och teknik
Sal med whiteboard-tavla och möjlighet att skapa ett stort gemensamt bord. Det kan vara ett vanligt klassrum, men bildsal är att föredra. Det bör finnas en projektor för att kunna berätta om min praktik och visa inspirerande mobila verk och kartor. Saxar och gärna skalpeller och skärmattor behövs. Färgade papper, rundstav och tråd tar jag med. Det är roligt om vi i förväg i dialog med skolan hittar en plats för det färdiga verket, så att vi kan anpassa den mobila skulpturens höjd och bredd under arbetets gång.
Särskilt för detta projekt
Eleverna behöver inte förberedas inför workshopen. Projektet kan omformas i dialog med skolan, om skolan exempelvis arbetar med ett specifikt tema. Då kan vi bygga mobila skulpturer kring detta, istället för att endast utgå från platsen.