Rita med sax, teckna i luften
Vi upptäcker växternas underbara mångfald genom pappersklipp!
Beskrivning
Vem har inte förundrats över hur ett litet frö blir en mäktig växt? Och vem njuter inte av egenskördade bär, frukter och grönsaker? Vi uppskattar naturens underverk och tar emot dess råvaror, men hur ofta reflekterar vi över att livet på jorden är beroende av växtvärlden? Med det här projektet gör vi det och skapar ett konstverk som kan visa vår tacksamhet och respekt.
Konsten att skära dekorativa pappersklipp finns inom många olika traditioner. Genom att använda oss av den enkla tekniken utforskar vi växternas många former och strukturer. Eleverna inspireras av botaniska exempel och använder sax för att skapa sina egna fantasifulla pappersväxter. Att “rita med sax” kan sänka förväntningarna på ens
färdigheter inom teckning och istället ge frihet att koncentrera sig på handens rörelse. Det är som att upptäcka en teckning som redan finns inne i pappret och bara väntar på att bli till.
Vi förvandlar vanliga bruna kompostpåsar till intrikata silhuetter och fäster dem sedan på en fönsterruta. Det blir en hel tacksamhetsskog som lyser utåt och kastar fina skuggor inåt.
Eleverna lär sig grunderna i pappersklippning, där påsens veck fungerar som växtens centrala axel eller stam. De klipper former i de dubbla lagren av papper och upplever sedan det underbara spänningsmoment som det innebär att veckla ut pappret och upptäcka det symmetriska resultatet. Processen är ett kontemplativt och långsamt arbete där endast fantasin kan sätta gränser.
Målsättning
Projektet syftar till att stimulera elevernas intresse för botanik och lära dem en ny konstnärlig teknik. Att använda en sax istället för en penna utmanar elevernas öga-hand-koordination och finmotorik. Att klippa pappret direkt, utan att skissa, ger dem friheten att abstrahera istället för att försöka skapa ett verklighetstroget resultat. Det blir ett samspel av fokuserat seende och intuitivt skapande. Eleverna lär sig också om positiva och negativa former, symmetri, mönster och dynamiska kompositioner.
Tillvägagångssätt
Jag presenterar mig själv och mitt yrke som illustratör och delar med mig av olika tekniker som jag använder. Naturen är en viktig inspirationskälla för mig, så jag pratar om det och visar exempel på relaterade konstverk.
Först introducerar jag temat genom att bjuda in eleverna att dela med sig av egna naturupplevelser. Vi reflekterar tillsammans över vår koppling till växterna och hur de hjälper oss att förstå grundläggande livsprocesser. Eleverna får titta noga på olika växtdelar, såsom löv, blommor, frukter, frön och rötter. Vi lyfter även fram egenskaper såsom form, symmetri, färg, mönster och struktur.
Sedan ger jag en introduktion till pappersklippning som traditionell folkkonst genom att visa exempel från olika kulturer och berätta hur de använts. Det gemensamma arbetet börjar med att jag delar ut kompostpåsar i papper och lägger fram botaniska böcker som inspiration. Jag ger några tekniska tips för att få kontrasterande silhuetter och varierande former.
Sedan får eleverna experimentera själva med att “rita med sax och teckna i luften”́. Genom försök och misstag kommer de att upptäcka ett personligt sätt att skapa sammanhängande pappersformer. Vi tar även tillvara på spillet och limmar fast den återstående ramen på ett svart papper, som sedan kan fyllas i med ett mönster.
Vi avslutar med att fästa papperssilhuetterna på fönsterrutan med tejp och beundrar hur det bruna pappret lyser i en vacker, guldig färg. Har vi tur kastar solen en fin skugga på golvet inne i klassrummet. Eleverna uppmuntras att ta med sig sina konstverk hem som en påminnelse om att tacka naturen för allt den ger oss.
Lokalbehov och teknik
Normalstort klassrum med möjlighet att visa digitala bilder. Borden ska sättas ihop i grupper, så att fyra elever kan dela med sig av sina tekniker och diskutera idéer. Jag har referensböcker och kompostpåsar med mig.
Skolan står för sax och ett svart pappersark i storlek A3 till varje elev. Det ska också finnas limstift och genomskinlig tejp.
Särskilt för detta projekt
Om det finns möjlighet att presentera konstverken på fönsterrutorna i matsalen, kan det öppna upp för funderingar och diskussioner om råvaror och matsvinn. Dessutom får eleverna på så vis dela sitt arbete med andra klasser och känna att de har gjort en värdefull insats för skolmiljön.