Skyddsdjur

Region Stockholm

Målsättning

Skyddsdjuret berättar om sårbarhet och skydd och hur man som enskild person kan vara en hjälpande hand till en utsatt person eller en bra kompis till en som inte får vara med och leka på rasten. Det handlar om civilkurage och medkänsla. Eleverna får lära sig vad civilkurage är genom exemplet Raoul Wallenberg, som skrev ut skyddspass och räddade många judar som led svårt under andra världskriget.
Genom fantasin och konsten får eleven gå in i empati med människor som är utsatta på olika sätt. Eleven får öva sin uttrycksförmåga i både två- och tredimensionell gestaltning, formulera i ord, bild och färg sin egen version av ett skyddsdjur.

Beskrivning

Första gången vi ses ska klassen vara förberedd på att jag kommer och läraren har berättat om Raoul Wallenberg och skyddspassen. Det finns bra material på raoulwallenberg.se.

Genom historien finns det några få människor som har gett många människor skydd i en svår situation, en sådan person var Raoul Wallenberg som hjälpte de ungerska judarna i Budapest undan nazismen, genom att skriva ut skyddspass.

Skyddsdjuret berättar om sårbarhet och skydd och hur man som enskild person kan vara en hjälpande hand till en utsatt person eller en bra kompis till en som inte får vara med och leka på rasten.

Skyddsdjuret som vi skapar ska ha egenskaper som man vill att en bra kompis ska ha, t ex vara snäll, trofast, klok, tålmodig, rolig osv. Det är egenskaper som man också ofta förknippar med djur, t ex säger man att hunden är människans bästa vän, eller att man kan vara klok som en uggla, listig som en räv, modig som ett lejon, man kan ha ett minne som en elefant osv. Genom att kombinera djur med de önskade egenskaperna kan vi i fantasin skapa ett djur med många goda kraftfulla egenskaper. Det kan vara en kombination av ett eller fler djur, verkliga eller inte, ett fantasidjur går lika bra.

Det är roligt om läraren passar på att ta foton på djuren både med och utan färg. Endel lärare låter barnen skriva sagor om skyddsdjuren och sätter ihop allt material till en liten ”pärm”.

Tillvägagångssätt

1:a gången: Jag startar med ett bildspel där jag knyter an till Raul Wallenberg och sen för jag en dialog med barnen om vilka egenskaper man vill att den bra kompis ska ha. Jag visar bilder av olika djur och vilka egenskaper som förknippats med dem; hund-vän, uggla-klok, räv-listig osv.
När bildvisningen är klar får eleverna i uppdrag att finna ut vad deras eget skyddsdjur ska heta och vilka djur och egenskaper det har medans de arbetar med leran.
Jag visar lite tips och trix om hur man kan arbeta med leran.
Skyddsdjuren ställs på brickor för att torka till nästa gång. Dom som blir klara snabbt får ta ett lågstadiepapper och skriva om sitt skyddsdjur, namnet, vilka blandningar av djur det är och tre egenskaper. Finns det tid över kan dom med blyerts rita en teckning av skyddsdjuret ovanför texten.
2:a gången: Kort intro om färglära, sen målar de sina skyddsdjur och skyddsdjuret i sin miljö.

Lokalbehov

Bra att tänka på/förberedelser/material

Till första gången:
1.Läraren har berättat om Raoul Wallenberg och skyddspassen. Det finns bra material på raoulwallenberg.se.
2.Jag behöver dator och projektor.
3. Muggar, skyddskläder och underlägg.
4. Lågstadiepapper.
Andra gången:
1. Penslar, muggar, underlägg, skyddskläder.
2. Ritpapper.

Konstnär
Annelie Wallin
Konstnärscentrum
Årskurs
Åk 1-3
Typ av aktivitet
Konstworkshop lång (180 min)
Konstform
Konst/Bild/Form
Skolämne
Bild, Svenska, Historia, Samhällskunskap
Period
15 februari - 23 december, 2021
Tillgänglighet
-
Storlek på klass
Helklass (30 elever)
Prissättning
9450 kr exl. moms
8000 kr, arvode
1450 kr, bokningsavgift
Boka aktivitet