Skyddsdjur

Beskrivning

Genom historien finns det några få människor som har gett många människor skydd i en svår situation, en sådan person var Raoul Wallenberg som hjälpte de ungerska judarna i Budapest undan nazismen, genom att skriva ut skyddspass.

Skyddsdjuret berättar om sårbarhet och skydd och hur man som enskild person kan vara en hjälpande hand till en utsatt person eller en bra kompis till en som inte får vara med och leka på rasten.

Skyddsdjuret som vi skapar ska ha egenskaper som man vill att en bra kompis ska ha, t ex vara snäll, trofast, klok, tålmodig, rolig osv. Det är egenskaper som man också ofta förknippar med djur, t ex säger man att hunden är människans bästa vän, eller att man kan vara klok som en uggla, listig som en räv, modig som ett lejon, man kan ha ett minne som en elefant osv. Genom att kombinera djur med de önskade egenskaperna kan vi i fantasin skapa ett djur med många goda kraftfulla egenskaper. Det kan vara en kombination av ett eller fler djur, verkliga eller inte, ett fantasidjur går lika bra.

Det är roligt om läraren passar på att ta foton på djuren både med och utan färg. Endel lärare låter barnen skriva sagor om skyddsdjuren och sätter ihop allt material till en liten ”pärm”.

Målsättning

Skyddsdjuret handlar om civilkurage och medkänsla, om sårbarhet och skydd och om hur man som enskild person kan vara en hjälpande hand till en utsatt person eller en bra kompis till en som inte får vara med och leka på rasten. Eleverna får lära sig vad civilkurage är genom exemplet Raoul Wallenberg, som skrev ut skyddspass och räddade många judar som led svårt under andra världskriget. Genom fantasin och konsten får eleven gå in i empati med människor som är utsatta på olika sätt. Eleven får öva sin uttrycksförmåga i både två- och tredimensionell gestaltning, formulera i ord, bild och färg sin egen version av ett skyddsdjur. Projektet kan anpassas till andra förebilder såsom Nelson Mandela eller Rosa Parks.

Tillvägagångssätt

1:a gången: Jag startar med ett bildspel där jag knyter an till Raul Wallenberg och sen för jag en dialog med barnen om vilka egenskaper man vill att den bra kompis ska ha. Jag visar bilder av olika djur och vilka egenskaper som förknippats med dem; hund-vän, uggla-klok, räv-listig osv.
När bildvisningen är klar får eleverna i uppdrag att finna ut vad deras eget skyddsdjur ska heta och vilka djur och egenskaper det har medans de arbetar med leran.
Jag visar lite tips och trix om hur man kan arbeta med leran.
Skyddsdjuren ställs på brickor för att torka till nästa gång. Dom som blir klara snabbt får ta ett lågstadiepapper och skriva om sitt skyddsdjur, namnet, vilka blandningar av djur det är och tre egenskaper. Finns det tid över kan dom med blyerts rita en teckning av skyddsdjuret ovanför texten.

2:a gången: Kort intro om färglära, sen målar de sina skyddsdjur och skyddsdjuret i sin miljö.

Lokalbehov och teknik

Särskilt för detta projekt

Till första gången:
1. Läraren har berättat om Raoul Wallenberg och skyddspassen. Det finns bra material på raoulwallenberg.se.
2. Jag behöver dator och projektor.
3. Muggar, skyddskläder och underlägg.
4. Lågstadiepapper.

Andra gången:
1. Penslar, muggar, underlägg, skyddskläder.
2. Ritpapper.

Annelie Wallin

Årskurs

Åk 1-3

Typ av aktivitet

Konstworkshop lång (180 min)

Konstnärlig metod och material

Skulptur, Lera

Tema

,

Relaterade skolämnen

Bild, Svenska, Historia, Samhällskunskap

Tillgänglighet

-

Storlek på klass

Helklass (30 elever)

Konstprojektet kan bokas i:

Region Stockholm

Hemort:

Konstnären har sin bas i Region Stockholm, notera att reskostnader kan tillkomma.

Pris

9450 kr

exkl moms (moms 25%)

Bra att veta

Skolan bistår med grundläggande material såsom A4 papper, vanliga pennor, saxar och enklare lim. Många projekt behöver få tillgång till projektor och duk för bild-eller filmvisning, även detta bör skolan kunna bistå med.

Konstnären tar med sig allt material som är mer konstnärsspecifikt för projektet och har i sitt arvode 50 kr per elev till detta.

Behövs det mer konstnärspecifikt material utöver det som ingår, så kan man komma överens om att konstnär köper in och tar med sig mot en tilläggskostnad. Detta material kan skolan sedan spara och eventuellt återanvända.

I en del konstprojekt kan konstnär och skola komma överens om att tillsammans med elever samla material att arbeta med vilket kan vara en värdefull del av ett upplägg. Detta bygger på att samla saker som finns att tillgå, på skolan eller hemma, såsom tidningar, kartong, toalettpappersrullar, gamla kläder eller annat som kanske ändå skulle kastas.

Kontakta konstnär för praktiska frågor eller andra överenskommelser. Lägg in bokning@konstdepartementet.se på kopia så att vi vet vad ni kommer överens om och kan hjälpa till att genomföra bokningen sen.

Liknande projekt se alla →