Summan av trasiga saker
Vad betyder det att något är trasigt?
Beskrivning
Vad betyder det att något är trasigt? Vi blåser liv i gammalt skrot och skapar handdockor av trasigt material!
Vi lever i en värld där det skapas oerhörda mängder saker som lätt går sönder. Men att någonting har blivit trasigt betyder inte att det är värdelöst eller att det måste slängas! I projektet Summan av trasiga saker får eleverna vistas i skräpets och skrotets värld, där vi återanvänder trasigt material genom att experimentera fram karaktärer i form av handdockor. Handockan är en hyllning till handens skapande kraft i dubbel bemärkelse. Dockan är en koppling mellan sak och människa, mellan dött objekt och levande varelse: den kan röra sig, men bara med vår hjälp! Den är summan av trasiga saker: dess “liv” kommer från tingen den är ihopsatt av, av saker som tidigare hade ett annat liv och funktion.
Vi skapar också vårt eget trasiga material i “förstöra-hörnan”. Kanske finns det potential som frigörs genom att förstöra saker! Vi ställer frågor till materialet. Vad är det – plast, trä, ulltyg, bomull? Vad har det varit – en nalle, en porslinshund, ett par jeans? Och vad kan det bli?
Målsättning
Eleverna får experimentera med olika material, plocka isär det och testa materialets gränser och potential. De får fritt och kreativt utforma former, strukturer och material och gestalta en karaktär som kommer till liv med hjälp av handens kraft. Vi övar på problemlösning genom att klurigt återbruka material, och vi pratar om materialen och får en ökad förståelse för materialens värde. Eleverna får också öva sitt abstrakta och associativa tänkande genom att med fantasins hjälp “glömma” vad ett särskilt material har varit, och föreställa sig vad det skulle kunna bli istället.
Tillvägagångssätt
Vi börjar med en gemensam diskussion där jag ställer frågor till eleverna. Vad betyder det att något är trasigt? Har något ni tycker om gått sönder? Har du förstört något med flit? Jag visar också bilder, till exempel Paul Klees handdockor, Jim Henson som skapade “Mupparna”, samt egna bilder som fungerar som inspiration till senare.
Jag berättar om hur projektet kommer gå till praktiskt, går igenom material och verktygsstation, förklarar “förstöra-hörnan” och om hur vi ska hjälpas åt i projektet.
Eleverna får arbeta med att skapa sina handdockor och samtidigt prova att skapa i egna material genom att klippa eller slå sönder redan trasiga material. Vi får vara kreativa och påhittiga och leta efter former och möjligheter i materialet. Kan en skruv bli ett öga? Huvudsaken är inte att bli “färdig” med dockan utan att experimentera och känna på olika material och tekniker.
Vi avslutar genom att ta en snabb bild på handdockan och diskuterar och analyserar våra resultat. Vad gjorde vi? Hur gjorde vi? Och varför?
Lokalbehov och teknik
Normalstort klassrum med projektor för att visa bilder samt eluttag till limpistoler. Det behöver finnas tillgång till vatten, dock inte nödvändigtvis i klassrummet. Tillgång till skyddsglasögon.
Särskilt för detta projekt
Jag kommer fota dockorna för dokumentation och även anteckna materialval och tillvägagångssätt för skapelserna.