Svart — En färglära
Svart är det nya svarta. Vi blandar vår egen svart och lär oss om färger!
Beskrivning
Vad är färg? Var kommer färgerna ifrån, och hur uppstod de? I projektet Svart: en färglära närmar vi oss frågan om färg genom att försöka blanda vår egen svart – vilket kan vara svårare än man tror!
Eleverna får ta med sig någonting svart till skolan – en bild ur tidningen eller från nätet, ett klädesplagg, något från marken eller vad som helst – som vi gemensamt diskuterar. Hur ser svärtan ut på de olika bilderna eller föremålen? Finns det olika svarta nyanser? Sedan utgår vi från dels elevernas medhavda saker, dels grundfärgerna rött, blått och gult för att blanda egen svart färg. Hur mycket behövs det av varje färg för att få till en bra svart?
Under arbetets gång diskuterar vi vad olika färger betyder i olika kulturer, pratar om vilka färger vissa djur kan se men inte vi, och lär oss om färgers historia. I slutet skapar vi ett gemensamt kollage av elevernas bilder där helheten hänger ihop, men den svarta färgens olikheter träder fram.
Målsättning
Projektet är en lektion i färglära där eleverna samtidigt får lära sig om betydelsen av färger i historiska, kulturella, samtida och universella perspektiv. Genom att använda grundfärgerna rött, blått och gult i en konkret uppgift får eleverna erfarenhet av en konstnärlig process där slutresultatet blir något oväntat. Vem kunde ana att man kan göra svart av gult? Målet är att få till en givande diskussion om färg där eleverna får syn på de olika nyanser som den svarta färgen kan rymma.
Tillvägagångssätt
Projektet inleds med en presentation som tar upp färger ur ett historiskt, kulturellt, universellt och samtida perspektiv. Sedan tittar vi på de svarta bilder eller föremål som eleverna själva har tagit med sig, pratar om dem och sätter upp eller ställer upp dem så att alla kan se dem.
Eleverna får sedan blanda svart färg av rött, gult och blått. För att se om man är på rätt väg kan man gå till sin medhavda svarta färg och jämföra.
Vi skapar ett gemensamt kollage av allas bilder som vi sätter upp på väggen eller breder ut på golvet.
Efteråt pratar vi om vad vi har varit med om under dagen, om hur svart färg kan se ut och om färglära.
Lokalbehov och teknik
Klassrum med bord och stolar som tål färg. Stor väggyta, till exempel väggen i en korridor. Projektor som passar Mac.
Särskilt för detta projekt
Projektet kan bli kladdigt med mycket färg, så det är bra om eleverna har oömma kläder eller skyddskläder. Eleverna ska informeras i förväg innan workshopen att ta med sig någonting svart hemifrån – det kan vara en bild i tidningen eller från nätet, ett klädesplagg eller liknande. Vid bokningar i regioner som ligger långt bort från mig utgår resekostnad.