Svart — en färglära

Region Kalmar län, Region Gotland, Region Blekinge, Region Skåne, Region Halland, Västra Götalandsregionen, Region Västmanland, Region Dalarna, Region Gävleborg, Region Västernorrland, Region Västerbotten, Region Stockholm, Region Sörmland, Region Uppsala, Region Örebro län, Region Östergötland, Region Kronoberg, Region Värmland, Region Jämtland Härjedalen, Region Norrbotten, Region Jönköpings län

Målsättning

Svart är det nya svarta. Workshopen börjar med en presentation som tar upp färger ur ett historisk, universiellt (rymdmässigt) och nutida perspektiv. Själva workshopen handlar om färglära med arbetsuppgiften att blanda en egen svart.

Det går ett sus genom lokalen när eleverna får till sin egna svarta. Det brusar och pratas hejvilt bland deltagarna. En del sitter med glaset full av färg, andra är mer försiktiga. En egen svart, är det verkligen görbart? Målsättningen med aktiviteten är att kunna blanda sin egna svarta. Speciellt pojkar är kända för att förstöra sina bilder med att måla över allt i svart. Här utgår vi från det andra hållet, att blanda en egen svart utifrån grundfärgerna. Att försöka få en svart färg istället för tvärtom.

Eleverna gör också ett unisont mönstercollage av sina egna bilder, utefter en fri men uträknad mall. Min önskan är att eleverna ska försöka förstå betydelsen av färgers förmåga och kraft och se på svart på ett annat sätt efter denna övning.

Beskrivning

Traditionell färglära är svårt och fruktansvärt trist, det finns många olika slags system för färg bland annat NCS, Pantone, CMYK. Vad är färg? Finns det färg och vart kommer färger ifrån, hur uppstod de? Vi tittar på vad färger betyder ur ett kulturerellt perspektiv — att en och samma färg betyder så olika. Vi går också igenom färgers rörelser och de färger människan inte kan se. Och vi tittar på vilka färger en del djur ser.

Innan själva workshopen tittar vi på en presentation som tar upp färger ur ett historisk, universiellt och nutida. Så själva workshopen handlar inte bara om svart, utan om färg i synnerhet.

Om eleverna inte blir nöjda med sin egenblandade svart, så finns det färdig svart att tillgå. Men det är inget de ska få veta om från början.

Jag vill ha en diskussion om färg och få eleverna se svarts olika nyanser.

Tillvägagångssätt

1. Vi tittar på en presentation och på de svarta färger som eleverna tagit med sig.

2. Vi gör mönstercollagemallen tillsammans.

3. Och så börjar vi blandningen av färger till svart.

4. Vi sätter upp allt på väggen eller breder ut bilden på golvet och pratar svart och kulört.

Lokalbehov

Stor väggyta (korridor).
Det kan bli mycket färg, inte de finaste kläderna på.
Projektor som passar Mac.

Bra att tänka på/förberedelser/material

Eleverna tar med olika svarta färger som de hittat hemma, i tidningen, på nätet, på ett klädesplagg, på marken eller varsom helst.

P.s. Jag arbetar inkluderande och vill att alla regioner i Sverige ska ha möjligheten att ha tillgång till workshopen Svart — en färglära. Eftersom en del regioner ligger längre bort från mig, så utgår även resekostnad i ett sånt läge.

Konstnär
Lilian Bäckman
Illustratörcentrum
Årskurs
Förskola, Fritidshem, Åk 1-3, Åk 4-6, Åk 7-9, Gymnasie
Typ av aktivitet
Konstworkshop kort (120 min)
Konstform
Konst/Bild/Form
Skolämne
Fysik, Historia, Bild, Matematik
Period
13 augusti - 13 juni, 2021
Tillgänglighet
-
Storlek på klass
Helklass (30 elever)
Prissättning
8450 kr exl. moms
7000 kr, arvode
1450 kr, bokningsavgift
Boka aktivitet