Teckna Japans första superhjältar i mangastil

Med hjälp av en flera tusen år gammal japansk myt tar vi oss an teckning som konstform.
Beskrivning
Vi börjar i den 2000 år gamla myten om två figurer som efter en enorm katastrof kom till Japan från en annan kontinent och gav inspiration till den stora tecknaren Tezuka, som skapade den första japanska mangafiguren. Eleverna får teckna sina egna varianter av figurerna och samtidigt höra om hur myten påverkat Japan in i nutiden. De får även insyn i varför manga blivit så populärt i hela världen. Jag kommer även att beskriva hur jag, som inte är uppväxt med manga, fick en nytändning i mitt tecknande när jag studerade manga. Jag blev inspirerad av hur man i Japan läser bild på ett annat sätt, med andra symboler för att skildra känslouttryck och stämningar. Manga är nu den snabbast växande teckningsstilen i Sverige bland barn och unga vuxna – i Teckna Japans första superhjältar i mangastil får alla testa på detta populära bildberättande!
Målsättning
Målet med projektet är att eleverna får lära sig grundläggande teknik i att teckna manga och på samma gång en fantastieggande historielektion om det japanska samhället. Både elever och lärare får också verktyg för att med bildberättande lära ut och ta till sig kunskap i olika ämnen på ett lustfyllt sätt. Teckna Japans första superhjältar har också förankring i läroplanen (Lgr11) i religion, samhällskunskap, svenska och bild.
Tillvägagångssätt
Inför mitt besök har skolan i god tid fått material i form av pdf:er med övningsblad, bildspel, lärarhandledning och övrig info.
Besöket inleds med att jag visar hur man kan teckna figurerna i berättelsen.
Eleverna får övningsblad för att teckna och färglägga figurerna efter egen fantasi.
Under tiden ska eleverna gissa vad som händer i historien som jag berättar.
Vi går igenom ett bildspel som visar hur den urgamla myten övergår i historia och hur den påverkat Japan idag, bland annat i hur deras flagga ser ut, och deras unika tideräkning.
Eleverna får teckna två figurer från USA, som blev väldigt populära efter andra världskriget och som inspirerade till den första moderna mangafiguren.
Under tiden förs också resonemang om hur myt övergår i fakta, fysik och historia.
Lokalbehov och teknik
Klassrum med whiteboard, bord och stolar.
Projektor, dator och projektionsyta för att visa bildspel som skickas som pdf och vid önskemål även video. Om det finns HDMI1 sladd kopplat till projektorn, har jag adapter, som kan styra bildspel från mobil. Alternativt att jag skickar bildspel i önskat format (pdf, power point eller keynote) till skolan, som kan visa på egen dator.
Särskilt för detta projekt
Material som behövs:
Kopieringspapper i A4, färgpennor, suddgummi och tuschpennor.
Utskrivna övningsblad och instruktionsblad som skickas i förväg i pdf.