Di-ferente: ett teckningsprojekt
Låt handen styra och se vad som händer när du sätter pennan till pappret!
Beskrivning
Låt handen styra och se vad som händer när du sätter pennan till pappret! Vi upplever omgivningen med teckningens hjälp.
Teckningen är ett vitalt konstnärligt uttryck som ofta bjuder på överraskningar. I Teckningsprojekt tränar vi oss på att observera ett objekt eller en person och samtidigt styra pennan, kolet, kritan eller pastellen med handen för att skapa en tecknad bild eller skiss på pappret. I det koncentrerade tillstånd som uppstår när vi tecknar vilar sig hjärnan från dagens larm, och andra delar av medvetandet aktiveras. Denna stund kan ge en välkommen avlastning från dagens utmaningar och oro.
Vi arbetar med ett gemensamt bestämt tema men tecknar fritt utifrån den ramen, antingen med abstrakta eller föreställande motiv. Jag berättar om grundläggande regler och tekniker för att teckna, och guidar och uppmuntrar eleverna i deras självständiga arbete. Resultatet kan bli roligt och mycket överraskande!
Målsättning
Eleverna får på ett lekfullt sätt utveckla förmågan att uppfatta saker och ting i sin omgivning med tecknandets hjälp. De får uppleva det koncentrerade tillstånd som tecknandet kan försätta en i, och övar upp funktionerna hos hjärnans högra halva. De får lära sig grunderna inom teckning med tips och tekniker, och de får utveckla sitt eget kreativa uttryck.
Tillvägagångssätt
Jag presenterar mig själv och projektet och vi enas om ett tema som vi kommer att arbeta med. Temat kan vara till exempel Händer, Frukter eller Grimaser. När temat är bestämt börjar vi med att teckna självständigt. Var och en väljer själv verktyg att rita med och material att teckna på.
Vi går in i den kontemplativa processen av att upptäcka verkligheten genom tecknandet. Jag berättar om grundläggande regler och tekniker för att teckna. Jag guidar och uppmuntrar eleverna utifrån deras kunskapsnivå och förmåga.
Som avslutning får var och en visa sin teckning och säga något kort om vad de tyckte om arbetet och vad de hade kunnat göra annorlunda, Di-ferente.
Lokalbehov och teknik
Normalstort klassrum eller bildsal.