Målsättningen för denna konstworkshop är att ägna vår flyktiga tid en tanke, förenkla, illustrera och sammanställa den gemensamt.
Att eleverna fokuserar på frågorna: Vad är tid? Hur kan den se ut? Hur ser vår tid ut? Vad är viktigt?
Kan vi klara oss utan klockan?
Att eleverna fokuserar på frågorna: Vad är ett ur? Är en klocka en dekoration, ett mätinstrument eller ett hjälpmedel?
Gruppen designar en gemensam klocka med hjälp av sina egna illustrationer av vår tid, 11.00, 12.00, 13.00 och så vidare.
Vi utgår från ett färdigt urverk med visare för att sedan skapa vår dag. Eleverna väljer en siffra eller en observation och illustrerar den genom att teckna, måla och göra collage av olika material. Det går bra att arbeta i grupp eller enskilt.
Vi avslutar genom att montera upp urverket med visare på en gemensam urtavla, en ”anslagstavla” tillsammans med dagens bilder och siffror.
Klockan går lätt att komplettera och arbeta vidare med vid andra tillfällen om man så vill. Detta blir vår dag!
Konstnären berättar i stort vad illustration är, lite kort om tidens historia och om hur konstnärer kan använda sig av fakta och observationer i sitt arbete.
Eleverna reflekterar över sin dag, hur den ser ut, hur de vill visa den och illustrera den med hjälp av tillgängligt material.
Vi avslutar med att vi gemensamt monterar upp vårt arbete.
Klassrum med bänkar, stolar, tillgång till vatten och material.
Material som finns på skolan: saxar, lim, penslar, färg, pennor, papper, färgad kartong.
Material som konstnären tar med: urverk, en skiva att montera arbetet på och vist återvinningsmaterial.
Workshopen kan i dialog med skolans personal utvecklas med andra material och anpassas för andra lokaler.
Exempelvis skulle den kunna utvidgas till ett mer omfattande projekt som resulterar i en gemensam utsmyckning av en lokal.
Det kan då ske under en längre arbetsperiod.