Vad skall det bli?
Vi tittar, lyssnar och letar i vår närmiljö och skapar egna berättelser utifrån våra vardagsplatser!
Beskrivning
I projektet Vad ska det bli? får eleverna leka upptäcktsresande sakletare i sin egen närmiljö. Eleverna leder mig runt platsen, som de känner väl och jag leder dem i den kreativa processen. Tillsammans utforskar vi vad en plats kan berätta.
Vi anlägger en nyfiken blick och går på promenad runt och utanför skolan, där vi försöker få syn på det osynliga och ta tillvara på det vi inte brukar bry oss om. Promenaden är grunden för den här workshopen. Vi samlar på oss saker som skräp, pinnar eller stenar och återvänder sedan till skolan där vi gemensamt diskuterar våra fynd. Vad har vi samlat in för något, och varför just dessa saker? Var hittade vi dem, varför just där? Vad berättar sakerna för oss? Kan vi hitta på våra egna berättelser om platsen utifrån våra fynd? Vi funderar på hur man kan göra något nytt med hjälp av det insamlade materialet – skulpturer, smycken, fotografera av, skriva, dokumentation av processen, eller allt detta tillsammans?
Det finns inga rätt och fel, och huvudsaken är att våra undersökningar, samtal och upplevelser kring platsen är sig själv nog – vi betraktar detta som det meningsfulla i workshopen.
Målsättning
Eleverna får insikt i hur man som konstnär kan arbeta processinriktat utan att ha ett resultat i åtanke. Genom metoder som fokuserar på nyfikenhet och det okända får eleverna uppleva en kreativ och skapande process där allt är tillåtet och möjligt. Eleverna får också möjlighet att betrakta sin närmiljö med nya ögon och reagera på, stanna upp vid och undersöka sådant de i vanliga fall inte tänker på som viktigt. De får formulera sig i ord och gestaltning om sin närmiljö och plats.
Tillvägagångssätt
Vi går ut tillsammans på sakletare-utflykt. Vad kan vi hitta i närmiljön? Vad lägger vi märke till, vad är vi intresserade av, vad vill vi ta med oss? Det kan handla om skräp, pinnar, stenar eller något helt annat.
Vi återvänder till skolan och dukar upp våra fynd. Vad har vi samlat in för något, och varför just dessa material? Hur kan vi använda materialet?
Jag initierar den praktiska delen av projektet. Hur kan vi gestalta platsen – den dungen, det övergångsstället, det ljudet eller den känslan? Jag plockar upp trådar och idéer, guidar eleverna i skapandet och har med mig material för att skapa skulpturer och objekt.
Vi avslutar med ett samtal där vi visar upp eventuella objekt eller bilder som skapats utifrån projektet, och diskuterar vad vi har upplevt under dagen
Lokalbehov och teknik
Tomma bänkar och gärna möjlighet att frigöra lite golv-eller bordsyta. Med fördel en bildsal, men inget måste.
Särskilt för detta projekt
Eleverna bör ha oömma kläder på sig samt påsar eller väskor att samla saker i, antingen som de tar med sig hemifrån eller som skolan ordnar. Det är bra om läraren kan fotografera eleverna i arbete, vilket blir en dokumentation av processen att undersöka platsen tillsammans.