Vaddå vlogg – podd!

Region Skåne, Region Blekinge

Video


https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=10158425987439751&id=637969750&notif_id=1618217821259656&notif_t=feedback_reaction_generic&ref=notif

Målsättning

Viral skoltidning dvs blogg, podd eller blogg.
Att upprätta en redaktion där alla hjälps åt att ta fram fakta, källgranska, lyssna på varandra, associera vidare och kommunicera med en publik som man kanske inte känner. Att bli programledare, youtuber, poddare eller influenser är högsta önskan hos många unga människor idag. Vem följer, vem har flest följare?
Att organisera upp en klass- eller skolredaktion med siktet inställt på att hjälpa till att sortera bland de oändligt många intryck/per dag, minut, sekund som swishar förbi.
Samma typ av diskussion som vore det en skoltidning men tillgänglig för fler. Det är att ge verktyg till barnen så att de kan ta makten över flödet och navigera i en obegriplig cybervärld som är viktigast.

Beskrivning

Inledning:
Planeringssamtal med klasslärare.

Tillfälle 1: Vi träffas, klassen och jag, vid ett första tillfälle. Vi försöker förstå vad vi ska göra tillsammans, rent praktiskt, och varför vi ska göra det. Rollspel där vi leker journalister och intervju”offer”,Vi pratar om hur en redaktion ser ut, vilka yrkesroller som behövs för att producera nyheter, specialprogram, samtal, intervjuer och rapporter. Att det också behövs redaktörer, tekniker, klippare, fotografer och illustratörer. Vem vill göra vad?
Som workshopledare agerar jag som ” chefredaktör” och delegerar därför uppdragen utefter de önskemål som kommit fram under de inledande samtalen. Jag kommer också att dela ut uppgifter till var och en beroende på vilken roll de valt, uppgifter som ska vara genomförda till nästa redaktionsmöte.

Tillfälle 2: Vi samlar ihop och diskuterar det som kommit fram. Jag har vid detta tillfälle med mig en analog ram i form av en teve, samt inspelningsutrustning och iPad för film. De i klassen som inte har något att göra just vid inspelningen agerar publik. Därefter diskuterar vi materialet och låter det gå vidare till klipp, redigering och ”sändning”.

Tillfälle 3: vi diskuterar resultatet och ”sänder” dvs visar vår blogg, vlogg, podd på en projektionsduk för skolledning, kollegor, eller bara för varandra.

Skolledning och ansvarig lärare och jag lägger upp schema, datum, speciella behov och inriktning innan workshopen startar. När vi kommit fram till ett bra och rimligt upplägg kör vi igång. Återkoppling och utvärdering ingår, samt pedagogiskt material.

Tillvägagångssätt

Beskrivet under rubriken "beskrivning";) ovan

Lokalbehov

Klassrum och studierum (för intervjuer, redigering och samtal).

Bra att tänka på/förberedelser/material

Bra att tänka på: förberedande samtal i klassen vad de tänker om youtuber, influenser, poddare och tiktokare innan workshopen börjar, dela gärna dessa tankar med mig. Barnkonventionens innehåll och hur den appliceras i läroplanen finns det ett pedagogiskt material att utgå från. Tänk igenom hur mycket tid som kan avsättas för det redaktionella arbetet mellan tillfällena och meddela detta så tidigt som möjligt i processen.

Konstnär
Ann Engqvist - panicpost.se
Illustratörcentrum
Årskurs
Åk 4-6
Typ av aktivitet
Produktion kort - 3 tillfällen (3x180 min)
Konstform
Film, Konst/Bild/Form
Skolämne
Bild, Svenska, Musik, Engelska, Samhällskunskap
Period
01 september, 2021 - 01 juni, 2022
Tillgänglighet
-
Storlek på klass
Helklass (30 elever)



Pris
25450 kr exkl moms
24000 kr, arvode
1450 kr, bokningsavgift
Boka aktivitet