Vi skapar en minnesplats
Tillsammans ger vi oss ut i skolans närmiljö och utforskar vad en minnesplats är och vem den är till för.
Beskrivning
Vad är ett minnesmonument? Och vad är en minnesplats? Vem minns vi i vårt samhälle, i staden, på platsen där vi bor?
Tillsammans ger vi oss ut i skolans närmiljö och utforskar vad en minnesplats är och vem den är till för. Vem eller vad vill eleverna minnas i sin närmiljö? Hur gör vi när vi minns? Vem minns vad? Vi ställer oss frågor om hur historia skrivs och vems minne som är en samhällsangelägenhet. I det här projektet får eleverna skapa sitt eget minnesmonument utifrån ett personligt perspektiv och samtidigt reflektera kring hur det egna minnet förhåller sig till andras och till samhällets kollektiva minne. Projektet kan kopplas till olika ämnen och teman såsom samhällsorientering, historia, klimatet, framtiden.
Vi utgår från elevernas egna minnen och varsin sten de själva har tagit med sig. Sten är ett material som mänskligheten har använt sig av genom alla tider för att lämna spår efter sig till framtida generationer.
Vi tar oss tillsammans till platsen där vi ska arbeta. Eleverna målar på sina stenar utifrån hur deras valda minne känns. Vi arrangerar platsen tillsammans; stenar utspridda eller tätt ihop, allt beroende på vad elevens specifika minne behöver. Inget minne är för litet eller för stort för vår plats. Vi avslutar stämningsfullt innan vi tar adjö av platsen och beger oss tillbaka till skolan. Tillsammans har vi skapat en minnesplats av och för minderåriga i det offentliga rummet, som finns kvar att besöka.
Målsättning
Eleverna får befinna sig i en konstnärlig process som öppnar upp för samtal om, och nyfikenhet på, det offentliga rummet. Vi reflekterar kring betydelsen av att minnas och vår egen agens i samhällets kollektiva minne. En målsättning är att eleverna på så vis får syn på sin roll som aktiva medskapare av samhällsvävens minnes- och erfarenhetsproduktion. Eleverna får placera sig själva och sina liv och erfarenheter i en historisk och samhällelig kontext.
Tillvägagångssätt
Inför att vi träffas väljer läraren en plats inom 30 minuters promenadväg från skolan där vi kommer att arbeta tillsammans. Eleverna är informerade om att de ska ha med sig varsin sten som de har hittat. Stenens storlek är valfri, men gärna större än en valnöt.
Vi träffas utomhus på skolgården. Vi introducerar oss för varandra och jag berättar vad vi ska göra under dagen. Vi diskuterar minne som fenomen, vilka som blir ihågkomna och hur vi minns i staden. Vi diskuterar vad en minnesplats kan vara och vad eller vem de vill minnas.
Därefter promenerar vi tillsammans mot platsen. Samtalet fortsätter, medan vi går pratar vi om platser vi passerar.
Framme vid den utvalda platsen samlas vi. Läraren får berätta varför hen valde platsen. Tillsammans undersöker vi platsens förutsättningar. Håller eleverna med om dess lämplighet som minnesplats? Föredrar de andra delar av platsen, lägen, riktningar? Användandet av platsen justeras efter elevernas tankar.
Eleverna får visa stenarna de har med sig och säga något om dem. De introduceras till konstmaterialet som jag har tagit med: pennor, lim, glitter, färg. De får instruktionen att undersöka hur deras minne känns. Därefter ska de måla och dekorera sin sten utifrån hur minnet känns. Det går bra att hämta nytt material i skogen/närområdet och använda sig av det om de vill. Eleverna ska också hitta en placering av sin sten, som passar deras minne. Efter 45-60 minuter samlas vi, arrangerar stenarna och förbereder den avslutande ceremonin.
Lokalbehov och teknik
Utomhus, en plats vald av ansvarig lärare inom promenadavstånd från skolan.
Två lärare/ personal från skolan.
Särskilt för detta projekt
Ansvarig lärare kan kontakta konstnären inför projektet om hen önskar ett introduktionsunderlag som knyter an till ett visst ämne. Projektet kan kopplas till exempelvis samhällsorientering, historia, förändringsprocesser, stenåldern eller geologiskt till material och planetens tidsåldrar, samt till klimatet och framtiden.