PROJEKT

ILLUSTRERA MED AKVARELL OCH TUSCH

Beskrivning

Tekniken vi använder använder jag själv i mitt arbete som illustratör.
Den passar för både vana och ovana målare. Det som krävs är bra material: Bomullspapper och bra pigment.

Temabaserade motiv förbereds innan i samråd med läraren.

Det är bra om det är motiv som fungerar i siluett.
Växtlighet t ex detaljerade träd, blommor eller grenar är enkelt och brukar bli mycket vackert.
Men också människor kan vara fint. Eller historiska byggnader och välkända skulpturer.
Siffror eller bokstäver.

Man kan t ex välja en tidsperiod innan och förbereda förlagor som de får sondera bland innan vi börjar.

Målsättning

Workshopen syftar till att lära deltagarna att måla med flödande akvarell (akvarell på tub, eller färgat tusch beroende på materialbudget)

Vi använder ljusbord och siluetter som förlaga för att komma igång snabbt och få mycket gjort under dagen.

Eleverna kommer förstå processen i hur man samlar förlagor inför att skapa en illustration, lära sig penselföringen och hur man arbetar med mycket mer vatten än man kan tro. Att arbeta ifrån förlagor lär eleverna att komma vidare när det gäller motiv som de inte trodde att de kunde måla.
Det är meditativt och man kommer framåt.
De abstrakta elementen förhöjer bilden och de lär sig att se annorlunda på misstag och kasserade motiv.

Bildskapandet passar utmärkt att synka med ett annat arbete som eleverna har som behövs illustreras.

Tillvägagångssätt

Tema som passar eleverna väljs ihop med läraren i samband med bokning.
Alternativt presenteras ett par alternativ av mig.

Jag skickar över PDF med bilder att printa inför workshopen.

Vi går igenom akvarell/ tusch som hantverk – visar inspiration och motiv –
förlagor och i vilken ordning man målar vad.
Vi målar med en färg i taget.
Koncentrera oss på Penselföring och flöde.

Jämför tekniker. Att rätt material används är A och O.

Jag handleder var och en. Vi målar ett antal bilder var och väljer sen ut de vi gillar bäst. Kompletterar och arbetar vidare med.

Är eleverna lite äldre datorvana / photoshopvana + om det finns tid – eller om man ses vid fler tillfällen så finns möjlighet att visa hur man scannar och bearbetar färgen och kombinerar bilderna till en mer komplex illustration – Färdig för montering i layout.

Lokalbehov och teknik

Plan A) Alla elever behöver ha tillgång till ett ljusbord

Plan B) Vi har ett eller ett par ljusbord som de får turas om med.

Plan C) Vi arbetar på fri hand.

Bra ljus och möjlighet att släcka och tända.
Ev projektor om vi skall börja med en inspirationsdel.

Särskilt för detta projekt

VATTENBURKAR – Låt eleverna spara glasburkar hemifrån under en tid om de har.
Man behöver burkar att både doppa penseln i och att skölja av den med. Ju fler och ju större burkar desto bättre.

SKRIVBORD – Helst ett skrivbord per elev med plats för papper, färgpalett + 2 vattenburkar

LJUSBORD – Finns det portabla A3-ljusbord till alla så är det ALLRA bäst.

Penslar och Bomullspapper behövs köpas in. Från Arches alt. Saunders Waterford, 300g -Grain Fin- som klipps i mindre ark.

PROJEKT

Region
Välj årskurs
Välj tema