Med ett konstprojekt ges eleverna möjlighet att:

  • Delta i konstnärligt utforskande av komplexa frågor om livet, samhället, naturen, identiteten, relationer m.m.
  • Få erfarenhet av att arbeta undersökande, och en upplevelse av att det arbetssättet är värderat och viktigt.
  • stärka sin kreativa förmåga och få nya perspektiv genom att fantisera, skapa, drömma och tänka fritt.
  • Utveckla det egna konstnärliga uttrycket.
  • Använda ett hantverk och lära sig om olika material och tekniker.

Att boka ska vara enkelt

Det ska vara lätt för dig att ge dina elever samskapande konst- och kulturaktiviter. Konstdepartementet ser till att det är det! För att göra en intresseanmälan för bokning klickar du in dig på det projekt du är intresserad av och sedan på knappen bokningsförfrågan. Har du frågor eller vill ha hjälp? Hör av dig till oss på bokning@konstdepartementet.se!

Här kan du läsa mer om hur det går till att boka konstprojekt hos oss, och vad som händer under och efter projektet.

Varmt välkommen att läsa mer om projekten nedan.


Utvalda projekt – Stockholm

Teckna i mangastil, fotografera i naturen, jobba med återvunnet material eller besök en glashytta. Det finns så många spännande konstprojekt som barn och unga kan få uppleva i Stockholm med omnejd.

Det stora lilla
Stockholm, Örebro län, Skåne, Förskola, Fritidshem, Åk 1-3, Åk 4-6, Åk 7-9, Gymnasium,
Växter under glas
Cyanotypi
Stockholm, Åk 4-6, Åk 7-9,
Urbana Rörelser- en kollaborativ kartläggning (kort version)
Östergötland, Jönköpings län, Västerbotten, Västra Götalandsregionen, Fritidshem, Åk 1-3, Åk 4-6, Åk 7-9, Gymnasium,
Normkritiskt fotografi och bildanalys
Stockholm, Värmland, Åk 4-6, Åk 7-9,
Att hänföra Paris med ett äpple
Stockholm, Åk 1-3, Åk 4-6, Fritidshem,
Svart — En färglära
Kalmar län, Gotland, Blekinge, Skåne, Förskola, Fritidshem, Åk 1-3, Åk 4-6, Åk 7-9, Gymnasium,
Ateljebesök i glashytta
Stockholm, Gymnasium, Åk 7-9, Åk 4-6, Åk 1-3, Fritidshem, Förskola,
Gör bilder med solen
Stockholm, Fritidshem, Åk 4-6, Åk 7-9, Gymnasium,
Våra känslor kommer till liv
Stockholm, Västmanland, Fritidshem, Åk 4-6, Åk 7-9, Åk 1-3,
Teckna Japans första superhjältar i mangastil
Stockholm, Uppsala, Örebro län, Värmland, Åk 4-6,
FÄRG/FORM-GÖRA/OM – Abstrakt måleri i stort format
Stockholm, Åk 4-6, Åk 7-9, Gymnasium,
Den gemensamma skattkistan
Stockholm, Åk 4-6, Åk 7-9, Gymnasium,
Evig mat
Stockholm, Åk 7-9, Gymnasium,
En hyllning till fixaren
Stockholm, Uppsala, Åk 1-3, Åk 4-6,
Naturfoto
Stockholm, Uppsala, Sörmland, Åk 4-6, Åk 7-9, Gymnasium,
Mosaik med återvunnet material
Stockholm, Uppsala, Gävleborg, Gotland, Förskola, Fritidshem, Åk 1-3, Åk 4-6, Åk 7-9, Gymnasium,

Möt några av konstnärerna

”Jag skapar karaktärer och berättar historier med hjälp av dem, ofta med en ingång till mer tabu-belagda ämnen.”

Klara Östlund

Konstnär

Mer om projektet
”Jag jobbar numera huvudsakligen med att skriva och illustrera pedagogiska böcker om teckning, bildberättande och även att föreläsa och driva teckningsworkshop.”

Esbjörn Jorsäter

Tecknare

Mer om projektet
”I mina workshops utgår vi från naturen och vår fantasi. Jag vill väcka en medvetenhet kring att se och röra sig i naturen.”

Maria Rosenlöf

Fotograf

Mer om projektet
”Utan mat, inget liv. Vi utgår ifrån hur maten har gestaltats i konsthistorien, och tar fasta på motsatsförhållandet mellan matens förgänglighet och konstens evighet.”

Johan Svensson

Konstnär

Mer om projektet
”Eleverna ska släppa tanken på resultat och tillvarata processen. De får med sig kunskap kring framförallt kvinnliga konstnärer som arbetar med abstrakt konst.”

Nina Ölund Noreskär

Konstnär

Mer om projektet