PROJEKT

Att känna naturen

Vi utforskar naturens material genom att lyssna, känna, smaka och skapa tillsammans!

Beskrivning

Hur känns fågelsången? Hur påverkas smak och doft av våra minnen? Vad händer när vi inte längre kan använda synen för att förstå världen omkring oss? I detta projekt aktiverar vi hela kroppen i ett konstnärligt utforskande av naturen och dess material. Vi lyssnar till fågelsång och vattenfall, går barfota på gräs och stenar, smakar och doftar på frukt och känner på mossa och fjädrar med förbundna ögon för att sedan använda oss av återbruk och naturens material för att skapa, både individuellt och gemensamt. Vi ger oss ut på en sensorisk och lekfull resa genom naturens material och får på så vis upptäcka hur levande och inspirerande marken, träden och djuren kan vara – och vilken rikedom som finns omkring oss. Naturen är mer än bara något vi betraktar, vi kan också samarbeta och skapa tillsammans med och genom den, och samtidigt aktivera alla våra sinnen. Under projektet skapar vi varsin egen naturtavla, som sedan sätts samman till ett gemensamt konstverk bestående av känslor, natur, fantasi och samarbete. Vi förvandlar vardagliga material som blad, kaffesump och apelsinskal till konstnärliga verk och påminns under tiden om att kreativiteten finns i allt omkring oss. Materialen berättar en historia, och genom konsten får vi möjlighet att ge den historien nytt liv.

Målsättning

Projektet syftar till att stärka elevernas relation till naturen genom sinnliga och kreativa metoder, och främja en respektfull och lekfull inställning till naturens material. Genom skapandet stimuleras också fantasin, uttrycksförmågan och självkänslan, liksom förmågan att orientera sig efter andra sinnen än synen.

Tillvägagångssätt

Presentation av mig och mitt konstnärliga arbete – vad jag gör, varför jag skapar med naturmaterial och hur jag använder mig av mina sinnen när jag arbetar konstnärligt. Jag visar bilder av mina verk och material jag tycker om att arbeta med.

Introduktion av projektet – vi lyssnar till olika naturljud som fågelsång, regn och porlande vatten. Vi pratar om vad vi hör och vad ljuden får oss att känna. Jag ställer frågor för att öppna upp för vidare reflektion om hur ljud känns i kroppen, vilka sinnen vi använder för att förstå världen omkring oss, och vad vi kan upptäcka om vi använder fler sinnen än bara synen. Vi samtalar om hur vi under projektet kommer att använda hela kroppen för att utforska och skapa – vi lyssnar, känner, luktar och smakar.

Barfotavandring – eleverna får gå barfota på olika underlag som gräs, tyg, bark, ris, stenar och lav – en taktil bana som stimulerar sinnena och fantasin.

Taktila upplevelser med ögonbindel – eleverna få känna på naturmaterial med ögonbindlar jag har med som ser ut som djurmasker, som rävar eller ugglor, och får känna på mossa, kottar, fjädrar, stenar och bark. De får beskriva hur det känns och gissa vad det kan vara för material. De som inte är bekväma med ögonbindel får alternativa uppgifter.

Doft- och smakstund – eleverna får lukta och smaka på torkad och färsk apelsin och får fundera över hur känslan eller minnet av en doft påverkar fantasin.

Skapande med naturmaterial – alla elever får varsin bit tyg där de ska skapa en egen konstnärlig naturtavla genom att limma fast material. De väljer ut och förbereder till exempel apelsinskal, kaffesump och nötskal, eller sådant de själva plockat från en närliggande plats eller tagit med hemifrån – återbruk, blad, bark, kvistar, m.m. Jag visar olika tekniker i arbetet och berättar om hur konst kan växa fram genom känsla, doft och minne.

Gemensamt verk – när alla elever skapat sin naturtavla fogas de samman till en stor, gemensam sinnesmatta. Varje tavla blir ett bidrag till ett större pussel. Vi har ett gemensamt samtal inför uppgiften om hur verket kan byggas upp, hur vi ska placera tavlorna och vilka färger, former och material som passar med varandra. Eleverna är med och bestämmer hur deras enskilda verk ska smälta samman till något gemensamt. Sinnesmattan kan hängas upp i klassrummet som ett minne av dagen och påminna om något vi skapat tillsammans av det naturen ger.

Avslutande reflektion i grupp – vi samlas och samtalar om vad vi gjort och upplevt. Vilket sinne kändes mest? Vad var roligast att skapa med? Eleverna får om de vill också fylla i en enkel och lekfull enkät bestående av symboler (ansikten, färger och former) där de kan uttrycka sina känslor kring projektet utan att behöva skriva.

Lokalbehov och teknik

En lugn och trygg inomhusmiljö med gott om plats för rörelse.
Tillgång till en skolgård eller mindre utomhusyta är önskvärt – projektet fungerar både inne och ute, oavsett väder.
Mjukt underlag (t.ex. yogamattor eller filt)
Eluttag och högtalare för ljuduppspelning
Två pedagoger eller vuxna närvarande under aktiviteten (för helklass).

Särskilt för detta projekt

Projektet anpassas efter eleverna och genomförs med extra omsorg kring trygghet och delaktighet. Alla material är naturliga, återbrukade eller nedbrytbara. Dokumentation (utan elevernas ansikten) kan göras som ett minne till skolan.

PROJEKT

Region
Välj årskurs
Välj tema