Från poesi till installation

Språk möter bild möter färg möter form!
Beskrivning
Ett ord blir en färg, en rytm blir en linje, en stämning får en form! I *Från dikt till installation* gör vi tolkningar av tolkningar och använder oss av olika format för att utforska både våra egna och andras fantasi. Vi börjar med att läsa poesi och fundera över vad dikterna gör med oss. Vi tolkar sedan dikten vi hört med färg och form på papper, om det så är ett specifikt ord, en stämning eller en bild som dikten inspirerar till. Denna tolkning får sedan passas vidare till en klasskamrat för att ligga till grund för en ny tolkning – deltagarna skapar skulptur, objekt eller konstruktion av varandras bilder. Här uppstår ett nytt lager av tolkning – ett visuellt samtal där konst möter konst, tolkning möter tolkning. Genom att under tiden samtala och reflektera över hur man tolkar en text, vad man får syn på i någon annans verk, hur olika konstformer kan få en att känna och hur man sedan kan skapa något nytt utifrån sin tolkning blir en övning i kreativitet och analysförmåga, liksom i att arbeta processbaserat med varandra. Om tiden räcker till avslutar vi med att skapa en gemensam installation eller en utställning, som en flerstämmig tolkning av dikten vi började med.
Målsättning
Projektet stärker deltagarnas kreativitet och deras förmåga att tolka och gestalta. Genom att ha sin utgångspunkt i poesin fokuserar projektet på att med konstnärliga metoder utforska hur språk kan förvandlas till något visuellt och rumsligt, och är samtidigt en övning i såväl text- som bildtolkning. Projektet uppmuntrar till öppenhet och nyfikenhet, och låter deltagarna arbeta processbaserat med skapande där samarbete, reflektion, känslomässig förståelse, analysförmåga och samtal är verktyg för att närma sig både sig själv och andra.
Tillvägagångssätt
Vi börjar med en gemensam läsning av poesi och reflekterar tillsammans genom att dela våra intryck, känslor och associationer. Vad berättar dikterna och vilka bilder väcker de inom oss? Vi diskuterar dikternas uttryck och våra egna tolkningar.
Eleverna får i uppgift att skapa en bild som uttrycker något de fastnat för i texten. De arbetar individuellt men med stöd i samtalet, och får utrymme att välja sitt eget sätt att gestalta. De använder färg och papper för att skapa.
När alla är klara får de byta arbeten med varandra. Uppgiften är att skapa en skulptur, en installation, en konstruktion eller ett objekt med inspiration från sin klasskamrats bild. Här får eleverna stanna upp vid frågor kring vad man ser i något någon annan har skapat, vad det säger en och hur man kan förvandla bilden till något nytt.
Vi avslutar med att gemensamt reflektera och sätta ord på våra upplevelser. Om det finns tid och möjlighet ställer vi upp våra verk i ett slags visuell dikt i flera dimensioner.
Lokalbehov och teknik
Ett vanligt klassrum, en bild sal eller ett annat rum där det finns bord och rörelseutrymme. Materialet kan variera beroende på tillgång på skolan, men bör omfatta papper, pennor, enklare skulpturmaterial som kartong, tyg, lera, återbruksmaterial samt lim, tejp och saxar.