Jag, i lager

Med kollageteknik bygger vi självporträtt för att få syn på vår identitets alla vinklar och vrår!
Beskrivning
En identitet, vad är det? Hur man pratar och tänker, vad man känner och gör? Kanske består man också av minnet av en mormors trädgård eller känslan av att ha ett språk som inte talas i landet man bor i. I detta projekt utforskar vi vår identitets alla dimensioner genom kollage och lager-på-lager-teknik, där vi först samlar bilder, ord, färger och former som representerar minnen, språk, drömmar, intressen, platser, tillhörigheter, känslor eller berättelser. Vi river och klipper för att sedan sätta samman allt på nytt till ett självporträtt som inte visar hur vi ser ut, utan snarare gestaltar allt det vi bär inom oss. På så vis ges eleverna möjlighet till att utforska hur identiteter skapas och förändras samtidigt som de får reflektera över personliga erfarenheter och känslor. Här är processen minst lika viktig som det färdiga resultatet – det handlar om att våga, pröva, omvärdera och växa genom skapandet. Eftersom kollaget bygger på fragment, motsägelser och lager kan metoden spegla hur det känns att inte helt passa in, att vara tvåspråkig eller att leva i rörelse. Genom att aktivt välja hur de olika fragmenten ska sättas samman, vad som ska ligga överst och vad som döljer sig där bakom, får deltagarna reflektera över vad de vill visa för andra, vad de vill dölja, och vad de längtar efter. Projektet blir en övning i att både förstå komplexiteten i den egna och i andras identitet, och ett utforskande av vad det innebär att vara människa i ständig utveckling och rörelse.
Målsättning
Projektet syftar till att stärka elevernas kreativa röst, att utforska sin inre värld och att känna att deras berättelser har betydelse. Genom att upprätta ett tryggt rum för skapande, där process snarare än prestation står i centrum, och att använda sig av dekonstruktions- och konstruktionsmetoder, kollage och lager-på-lagerteknik stärks deltagarnas kreativa uttrycksförmåga och ger dem redskap för att med hjälp konstnärliga metoder förstå, gestalta och kommunicera komplexa känslor och upplevelser. Att utforska teman om identitet kan stärka självkänslan, öka medvetenheten om egna erfarenheter och bidra till empati för andras berättelser och perspektiv.
Tillvägagångssätt
Introduktion: Presentation av mig och mitt konstnärskap, där jag visar exempel på kollageverk samt förklarar tekniken med att klippa, riva och kombinera bilder av befintligt material, och hur man genom denna metod kan både bearbeta upplevelser och skapa nya berättelser. Jag berättar om hur självporträtt kan vara en sammansättning av bilder, ord och symboler som säger något om vem man är, hur man upplever världen och vad man bär med sig i form av minnen, språk, inre landskap, känslor och tillhörigheter. Jag visar även olika exempel på självporträtt ur konsthistorien. Med öppna frågor om identitet och tillhörighet får eleverna börja fundera över projektets tematik utan att bli avkrävda på svar.
Uppvärmning: Eleverna sätter sig parvis mittemot varandra med papper och penna. Utan att titta på pappret ska de rita av sin klasskamrat genom att låta blicken följa ansiktets konturer, utan att lyfta pennan. Därefter samlas gruppen för en gemensam reflektion där eleverna får dela med sig om det var något de la märke till under utförandet. Övningen syftar till att skapa en ökad närvaro, koncentration, nyfikenhet och ett utforskande sätt att se.
Att samla fragment: Eleverna får nu börja samla visuellt material som speglar deras tankar, känslor och erfarenheter med tidningar, magasin och annat tryckt material. De får fritt klippa och riva ut bilder, ord, färger och former som på något sätt upplevs som meningsbärande eller personligt relevant. Urvalet sker intuitivt, utan krav på förklaring eller analys och kan spegla hur de känner sig hemma eller med vänner, vad de drömmer om, vad som känns svårt eller tryggt.
Kollage: När materialet är samlat får eleverna komponera sina kollage genom att experimentera, flytta runt, riva isär och bygga upp. Kollagen byggs i lager och eleverna uppmuntras att utforska vad de vill synliggöra, gömma undan, föra samman eller flytta isär i en visuell reflektion över det som formar deras identitet. Delarna limmas fast och kan kompletteras med egna ord eller teckningar. Under processen förs öppna samtal om vad olika bilder betyder för en och hur det känns att dölja eller framhäva vissa delar.
Reflektion och avslutning: När alla är klara får de som vill visa upp sina verk, dela något om sin process eller innehållet i sitt självporträtt. Vi samtalar om processen och hur det känts under arbetets gång. Genom att gemensamt reflektera över likheter, skillnader och personliga uttryck i verken synliggörs både det individuella och det kollektiva i processen. Projektet avslutas med en utställning av verken i klassrummet eller någon annanstans i skolan, de som vill kan även få presentera verken inför gruppen eller en inbjuden publik som till exempel andra lärare eller vårdnadshavare.
Lokalbehov och teknik
Klassrum eller bildsal med bordsyta för deltagarna. Tillgång till material och färg. Möjlighet att visa exempel på konstverk via projektor eller utskrift. Utställningsvägg eller skärm för avslutande presentation. Material som behövs: stora papper eller kartongark, tidningar, magasin, gamla böcker och fotokopior. Färgat papper, tygbitar, snören, knappar. Saxar, limstift, flytande lim. Eventuellt även akrylfärger, kritor och pennor.
Särskilt för detta projekt
Jag behöver cirka 30 min för att förbereda och cirka 30–40 min för att plocka ihop/städa efteråt.
Utställningen kan hänga kvar i skolan om så önskas.