PROJEKT

Propaganda och motstånd

Vi vässar vårt kritiska tänkande och leker med propagandans strategier och motstrategier i en konstnärlig process!

Beskrivning

Inför förbud mot mörker – allt ska vara belyst dygnet runt! Alla ska ha samma frisyr – så skapar vi nationell enhet! Hamstrar ska bli olagliga – de förstör samhället! Låter det absurt? I detta kreativa och interaktiva projekt testar vi på att skapa propaganda för absurda idéer. Vi lär oss om hur reklam, media och politik använder strategier för att förmedla budskap, och hur propaganda historiskt har påverkat opinionen, kontrollerat information och format samhällen. Samtidigt får vi syn på hur budskap förmedlas i vår vardag idag, och hur dessa påverkar oss. I en samarbetsorienterad och konstnärlig process får vi sedan själva komma på absurda idéer och skapa affischer, falska nyheter, rykten, kollage och memes för att föra fram vårt budskap. Därefter ska vi bemöta våra klasskamraters propaganda genom att göra protestskyltar, avslöja falsk information, sprida fakta och bemöta påståenden. Vi avslutar med att göra en utställning av både propagandan och motståndet, och reflekterar gemensamt kring bilders makt. Genom konstnärliga metoder för att både skapa och tolka bilder aktiverar vi såväl vår fantasi som vårt kritiska tänkande.

Målsättning

Genom projektet får eleverna förståelse för hur propaganda fungerar och varför det är effektivt. De får insyn i och lär sig känna igen olika påverkansstrategier och hur propaganda opererar både historiskt och idag. De får träna sin källkritik, sin bildförståelse, sin resiliens och sin analysförmåga. Genom att använda sig av konstnärliga metoder får de också utveckla sin kreativitet, sin samarbetsförmåga och får vässa sin argumentationsteknik genom färg, form, bild och text.

Tillvägagångssätt

Presentation av mig och mitt konstnärskap, hur jag arbetar med dokumentärt och konceptuellt fotografi med fokus på bland annat bilders makt och vad som synliggörs och vad som förträngs i historieskrivningen.

Introduktion till projektet och exempel på propaganda i historien med bland annat bilder som manipulerats för att förmedla ett specifikt budskap. Vi diskuterar bilders makt, vad det betyder att bilder ljuger eller talar sanning och hur vi vet att en bild är ”sann”.

Klassen delas i två grupper där varje grupp får i uppgift att hitta på en absurd idé och skapa en kampanj för den med hjälp av affischer, fejkade nyheter, memes och slogans. De kan använda papper, pennor och digitala verktyg men också skapa kollage av gamla tidningar. Jag har med mig en rad exempel på idéer för att få igång fantasin – som att mörker ska förbjudas, att röda kläder förbjuds för att färgen är störande, obligatorisk träning för alla klockan 05 varje morgon, inga fler skollov för att maximera lärandet, all mat måste vara blå, etcetera.

Grupperna får presentera sina kampanjer för varandra, och därefter ska de byta perspektiv. Nu ska de istället göra motstånd mot den andra gruppens idé genom att avslöja lögner, skapa protestskyltar och sprida sann information.

Vi avslutar med en gemensam diskussion om vad vi lärt oss och vad projektet väckt för tankar i oss. Vi sätter samman allt material – affischer, text- och bildkollage, ritningar, fotografier, skyltar, m.m. – till en liten utställning i klassrummet, som kan ligga till grund för kommande skolarbeten eller diskussioner på temat.

Lokalbehov och teknik

Gärna två klassrum för grupparbete och ett gemensamt rum för presentationer

Möjlighet att visa bildmaterial (projektor/skärm)

Tillgång till datorer och skrivare (om eleverna använder digitala verktyg att skapa)

Material: gamla tidningar, papper, pennor, sax, lim, skyltmaterial

Särskilt för detta projekt

Innehållet anpassas till elevernas ålder och nivå. Digitala verktyg kan även uteslutas.

Stor vikt läggs vid dialog, reflektion och att se kopplingar till samtiden.

Projektet kan kopplas till ämnen som historia, samhällskunskap, bild och svenska.

Slutprodukter kan ställas ut i skolan eller användas som diskussionsunderlag till kommande lektioner eller teman.

PROJEKT

Region
Välj årskurs
Välj tema