PROJEKT

Rita med dina sinnen

Vi tecknar känslor, minnen och rytmer i ett lekfullt och fartfyllt projekt!

Beskrivning

Ett, två, tre – rita! I detta projekt får eleverna låta inspiration, lust och spontanitet styra med hjälp av metoden live-teckning. De får i korta, kreativa uppgifter teckna vad de ser, hör och känner i stunden och samtidigt prova på olika material som tuschpennor, ritkol, akryl och digital skärm. Snabbhet, frihet och intuition får styra när de med konstnärliga metoder får skapa bilder av varandra, minnen, ljud och musik. Under projektets gång får de olika övningar för att få utlopp för sin kreativitet, som att under kort tid måla sina minnen och de detaljer som framträder ur dessa, med olika material rita fram en rytm, ett ljud eller en känsla som musik frambringar och testa på att rita av något de ser på rasten med hjälp av sina telefoner. Vi utforskar gemensamt vad det innebär att fånga ett ögonblick, en känsla eller ett ljud. Tidsbegränsningen och att arbeta med olika material skapar en prestigelöshet i skapandet som kan öppna upp för att alla kan delta på lika villkor.

Målsättning

Eleverna får prova på att använda ljud, musik och minne som utgångspunkt för bildskapande, och får bekanta sig med olika material och tekniker. Projektet syftar till att genom spontanitet och lust stärka elevernas kreativitet och få dem att hitta och lita på sitt unika uttryck, även under tidspress. Lekfulla övningar med konstnärliga metoder kan också väcka nyfikenhet kring olika uttrycksformer, och ge inblick i konstnärligt arbete.

Tillvägagångssätt

Innan projektet äger rum kan eleverna få en kort film skickade till sig där jag introducerar mig och projektet. De får också skriva upp låtar som gör dem glada eller som de gillar att dansa till som kommer användas under projektet.

Vi inleder med en kort introduktion av mig och mitt konstnärskap samt vad vi kommer att göra under tiden.

Uppvärmningsövning: Porträtt på nytt sätt! Eleverna värmer upp genom att under korta tidsintervaller måla på olika sätt; med den icke-dominanta handen; utan att släppa pennan från pappret; rita utan att titta, o.s.v. Mellan övningarna visas teckningarna upp.

Minnesritning: Eleverna får fundera ut sitt tidigaste glada minne med ett ljud eller musik, och får teckna detta på ett papper. Därefter ställer jag frågor för att få fram fler detaljer, och de får komplettera bilden med nya detaljer. Vi diskuterar och reflekterar kring våra bilder, och hur vi uppfattar detaljer och känslor kopplade till minnet.

Digital ritövning: Under rasten får eleverna rita av något som de ser med hjälp av sina mobiler. Teckningen laddas upp till plattformen Padlet under eller efter pausen.

Materialutforskning: Eleverna får rita med ritkol, tuschpennor och akryl till olika ljud och musikstycken utifrån de låtar eleverna valt. De har en minut för varje material och uppmanas att låta musiken påverka hur de använder materialet. Vi avslutar med en gemensam reflektion.

Live-porträtt: I dialog med läraren kommer vi överens innan projektet om möjligheten att få en volontär musiker till klassen som kan spela 5-15 minuter inom ramarna för projektet. Innan musikern spelar visar jag eleverna hur jag tecknar av form. rörelse, färg, instrument, m.m, och beskriver samtidigt processen. Därefter får eleverna prova på. Om det inte är möjligt att ha en musiker kan jag teckna av en frivillig elev eller lärare, och eleverna kan teckna av varandra.

Sammanfattning: Vi har ett avslutande samtal om processen, upplevelsen och reflektioner kring projektet.

Lokalbehov och teknik

Bildsal med plats för 2 grupper med max 15 elever kring långbord.
Projektor med HDMI & skärm/smartboard. Om möjligt, ljudanläggning/högtalare.
Material: A3/A4 papper, tuschpennor med olika färg, snedskuren marker pennor, ritkol, grundfärger i akryl, färgburkar, breda penslar, papper för bordstäckning/rulle med brunt papper, oljepastell, hushållspapper/torkrulle, vatten, förkläden
Att eleverna har tillgång till laddad mobiltelefoner för digital teckning.
Tillgång till internet.
Jag behöver minst en timme i rummet innan projektet för förberedelse.

Särskilt för detta projekt

Jag pratar svenska men projektet kan även hållas på mitt modersmål, engelska, vilket kan ge elever möjlighet att lyssna och förstå engelska i ett kreativt sammanhang.

Om samma rum, plats och dag kan jag göra två projekt för 10 000 kronor exkl. moms, om detta äger rum i Stockholm.

Kan även anpassas till 60 min med halvklass/max 15 elever.

PROJEKT

Region
Välj årskurs
Välj tema