Skapa masker

Vi skapar masker och utforskar oss själva och varandra genom lek!
Beskrivning
Vilken mask bär du, som du hellre skulle göra dig av med? Vilken mask önskar du att du kunde bära? Vad vågar vi göra när vårt riktiga ansikte är dolt bakom färg och form? Masker har använts i olika kulturer och ritualer runt om i världen för att förmedla känslor, besjäla naturen, utöva religiösa riter eller för att helt enkelt få leva ut – oaktat klasstillhörighet och bakgrund. Inte minst i den digitala samtiden spelar masker i form av avatarer och filter en stor roll. I detta projekt får eleverna skapa egna masker, som blir ett verktyg för att förmå oss att rollspela och prova på saker som vi annars kanske inte vågar. Masken blir också ett sätt att få uttrycka sig själv, sina tankar, känslor och preferenser. Här får teman som identitet, mellanförskap, autenticitet och värderingar utforskas med intuition, fantasi, experiment och självreflektion. Vi skapar med enkla, tillgängliga material som kartong, tyg, återbruk, tråd och färg – processen är viktigare än resultatet! Med hjälp av lekfulla samarbetsövningar, med och utan masker, utforskar vi maskernas värld. Vi skapar en tillåtande och kreativ miljö genom ramsor och rörelser där alla får delta med kroppen och rösten efter egen förmåga. Här är leken i fokus – som ju är helt grundläggande för barns utveckling och välbefinnande – och under projektets gång reflekterar vi över hur leken kan skapa gemenskap och en känsla av tillhörighet. Projektet rör sig mellan introspektion och utlevnad, kreativitet och eftertanke, hantverk och performance, för att stärka den egna agensen – allas inre kraft att påverka, uttrycka sig och vara sig själva.
Målsättning
Genom att uppmuntra barnen till gemensam lek skapas en större sammanhållning och en stärkt känsla av gemenskap. Leken, som är fastslagen som en rättighet enligt barnkonventionen, är grundläggande för barns utveckling och välbefinnande. Genom den får de möjlighet att upptäcka världen, uttrycka sig själva och utveckla sociala färdigheter. Maskerna som eleverna skapar bjuder också in dem att leva sig in i och öppna sig för fantasin, liksom att utforska teman som identitet, självbild och tillhörighet. Maskerna, som ofta använts i olika kulturer och ritualer runt om i världen för att förmedla känslor eller besjäla världen, öppnar också upp för reflektioner kring samtidens digitala masker i form av filter och avatarer.
Tillvägagångssätt
Introduktion av oss och vår konstnärliga praktik, som rör sig mellan karnevaler, mötesplatser, förorter och frågor om identitet och migration. Vi berättar om hur masker används i olika kulturer, riter och uttrycksformer – från teater till karnevaler och i den digitala världen – och hur dessa kan möjliggöra både lek och introspektion.
Introduktion av tematiken genom lekfulla samarbetsövningar med och utan masker (som vi har med oss). Genom ramsor, rytmer och rörelser skapar vi en trygg och lekfull miljö där eleverna uppmuntras att delta med hela sig själva – röst, kropp, tanke och fantasi. Vi samtalar kring elevernas egna erfarenheter av masker, kostymer eller ansiktsmålning, hur det kändes att bära, vad det väckte för känslor och vilka färger de känslorna i så fall skulle ha. Övningarna aktiverar eleverna både fysiskt och känslomässigt, stärker gruppdynamiken och öppnar upp för nyfikenhet och kreativitet.
Eleverna får nu skapa varsin egen mask utifrån sina egna tankar, känslor eller preferenser med hjälp av enkla och tillgängliga material som kartong, tyg, återbruk, tråd och färg. Processen styrs av intuition och lust.
När alla är klara tar vi på oss maskerna och gör ett gemensamt litet upptåg där vi ska röra oss som en kropp och klappa i takt till en egen talkör. Att skapa en känsla av gemenskap är centralt.
Vi avslutar med en kort gemensam reflektion över vad vi upplevt och skapat tillsammans.
Lokalbehov och teknik
Klassrum eller fritidsrum med bord och stolar, projektor och flera eluttag.
Särskilt för detta projekt
Projektet anpassas för äldre elever genom att gå djupare in på hur vi använder sociala masker i vardagen, hur de anpassas efter olika sammanhang och vilka masker de önskar de kunde ta bort.