PROJEKT

Våra hem – ett bibliotek

Vi gör ett zine-bibliotek om vad det innebär att höra hemma!

Beskrivning

När vi föds är våra föräldrars famn allt vi vet, ett helt universum. Sakta men säkert expanderar vår upplevelse av hemmet till ett rum, en lägenhet, ett hus, och sedan vidare ut – till grannskap och stad, land och värld. Den franske filosofen Gaston Bachelard skriver i sin bok Rummets poetik att ”[H]uset är vårt hörn av världen [...] vårt första universum. Det är verkligen ett kosmos, ett kosmos i alla ordets innebörder.” Samtidigt ser hemmen olika ut för alla, och vissa har inte ens ett att gå till, trots att det är en mänsklig rättighet. Hemmet är både skydd och tillflykt, både tillhörighet och familj. I Våra hem – ett bibliotek utgår vi från det kosmos som ett hem kan utgöra, och skapar zines med hjälp enkla medel som papper och pennor. Eleverna får rita och teckna fram vad ett hem är för dem och vad det innebär att höra hemma utifrån olika frågor som vad som får en att känna sig hemma, trygg och välkommen, varför hem ser så olika ut och vad som skulle hända om man blev tvungen att flytta till ett nytt hem – frågor som även slår an i mer övergripande fenomen i samhället, som rätten till bostad och rasistiska strukturer. Zinet är ett lättillgängligt format för prestigelöst skapande – ett slags tidning, ofta om något man gillar eller är intresserad av, som kopieras upp på enkelt papper för att spridas vidare i en demokratisk gör-det-själv-anda. Varje elev får skapa sitt eget zine utifrån gemensamma diskussioner under projektets gång, och när de är klara samlas de ihop till ett bibliotek av idéer och reflektioner kring hemmets betydelse, för både oss och för samhället i stort.

Målsättning

Projektet syftar framförallt till att skapa ett tryggt rum för eleverna att diskutera och reflektera över tillhörighet och tolerans utifrån hemmet som begrepp, samt att genom zine-skapande stärka varje elevs egna konstnärliga uttryck. Processen och experimenterandet är i fokus, liksom att skapa en tillåtande miljö utan press på perfektion. På så vis kommer eleverna stärkas i sin kreativa uttrycksförmåga såväl som sin förmåga att med konstnärliga metoder gestalta och förstå sin relation till sitt hem. Samtidigt får de utrymme att reflektera kring hemmet som en mänsklig rättighet och i relation till klassfrågor, samt vad det är som får en att känna sig hemma, trygg och välkommen.

Tillvägagångssätt

Introduktion av mig och mitt konstnärskap och om hur jag arbetar med begrepp som hem och tillhörighet. Jag berättar utifrån mitt liv som född i Brasilien och invandrare i Japan och Sverige om hur kulturella skillnader och nationella identiteter kan forma ens egen identitet, samt konsekvenserna av intoleranta samhällen. Jag berättar om hur jag omvandlar dessa frågor till visuella berättelser, med självbiografiska eller journalistiska tecknade serier.

Introduktion av projektet och temat, samt exempel på verk av andra konstnärer med olika uttryck som utforskar tematiken kring hem. Vi har en öppen diskussion om hur projektet kommer att gå till och frågor kring hem, tillhörighet och trygghet.

Uppvärmningsövningar för att komma igång och släppa pressen. Vi gör snabba blindteckningar kopplade till olika teman under en begränsad tid, och har därefter en gemensam brainstorming med nyckelord, korta meningar och skisser baserade på frågor kring hem, trygghet, vad som får oss att känna tillhörighet och vad det kan innebära att behöva lämna det hem man har. Svaren på frågorna används som underlag till zine-skapandet.

Eleverna får anvisningar om hur man gör ett zine på ett enkelt sätt med bara ett A3-papper. De ritar och skriver fram sitt zine på sex sidor plus omslag utifrån frågorna i brainstormingen. Fokus ligger på vad man vill förmedla snarare än estetik och resultat, det finns inget krav på att bli klar med zinet under projektet. De som hinner kan även färglägga, eller göra mer än ett.

När vi är klara ställer vi fram alla zines tillsammans på ett bord, och har utvärdering och reflektion kring vad man skapat och lärt sig under dagen. Jag ger tips på hur zine-skapandet kan fortsätta och om det finns en kopiator på skolan kan de eleverna som vill även kopiera sitt zine för att även andra ska ta del av deras verk.

Lokalbehov och teknik

Normalstort klassrum eller bildsal med bord, stolar, projektor, projektionsyta och tillgång till eluttag för en dator. Bra men inte nödvändigt om det finns en kopiator.

Särskilt för detta projekt

Material som behövs: kopieringspapper i A3 utan hål (ett ark per elev och några extra för säkerhets skull), kopieringspapper i A4 (fem ark per elev) saxar, olika slags pennor eleverna brukar använda (blyertspennor, färgpennor, tuschpennor, m.m.) och pennvässare. Utskrivna instruktionsblad som skickas i förväg i pdf (en kopia per elev).

Minst två pedagoger/lärare ska vara närvarande under hela projektet (en vid halvklass).

Projektet passar för barn som har lärt sig eller börjar lära sig att läsa/skriva och anpassas efter elevernas ålder vad gäller tematikens komplexitet. Det kan också anpassas efter skolans behov samt genomföras digitalt.

Projektet kan även ges på engelska eller på portugisiska.

PROJEKT

Region
Välj årskurs
Välj tema