Den gemensamma portalen
Fantasifullt skapande med rör!
Beskrivning
Vad väntar på andra sidan portalen? En fantasivärld, en skulpturpark, ytterligare portaler?
Vi bygger strukturer i stor skala med hjälp av lätta rör och kopplingar, ett material som möjliggör fritt skapande av stora konstruktioner och som också framkallar ett naturligt behov av samarbete. En tunnel kan skapa en mystisk förväntan, en skulptur kan inbjuda till lek, en rumslighet kan bli en scenografi och en portal kan bli en storslagen entré – formerna växer fram och utvecklas med fantasi! Att skapa strukturer i stor skala blir en övning i samarbete både i idéutveckling och praktik. Under tiden vi bygger tar vi inspiration av varandra genom att beskriva hur och vad vi gör, och blir på så vis alla del av en kollektiv och intuitiv process där ingen vet exakt hur resultatet av arbetet kommer att se ut.
Projektet får gärna integreras i ordinarie undervisning som till exempel i slöjd, teknik, matematik eller bild. Kanske kan det vi bygger tillsammans få leva vidare, förändras och användas på nya sätt.
Målsättning
Målsättningen med projektet är att låta eleverna med sitt skapande, sin lekfullhet och sin fantasi ta plats i omgivningen och lämna ett avtryck i storskaligt format. På så vis kan de stärkas i sin agens för hur de kan påverka gemensamma rum som de ofta vistas i. Samtidigt får de lära sig om skala, teknik och att arbeta i en konstnärlig, öppen process som kan omförhandlas under projektets gång. Inför projektet har vi även en dialog för att hitta ett upplägg och en målbild som känns inspirerande, hanterbar och kul.
Tillvägagångssätt
Vi inleder med en kort introduktion av projektet och materialet, vi arbetar med lätta plaströr som vi kapar och kopplar samman. I en första övning bygger vi pyramider av rör individuellt för att lära känna materialet. Tillsammans sammanfogar vi dessa till en stor portal – vår entré in i den samskapande processen.
Innan vi stiger in genom portalen och skapandet så stämmer vi av och enas om ramverket kring vår process. Det kan handla om att utveckla en gemensam tematik, överenskommelser kring hur grupper formas och förändras utifrån förändrat intresse och engagemang, om och när vi tar pauser och hur vi ger plats åt reflektion och lyssnar på varandras idéer.
Deltagarna skapar sedan sina verk i mindre grupper eller alla gemensamt.
Vi kan addera kontraster och fler dimensioner till verken genom att lyfta in även annat material som deltagarna själva väljer, samlar och återbrukar, något som kan stimulera till mer självständighet i processen och i skapelsernas utformning.
Vi samtalar löpande under skapandet om idé, uttryck och samarbete, som tas vidare i praktiskt genomförande och i samtal.
Lokalbehov och teknik
Workshopen genomförs med fördel utomhus för att vi ska kunna bygga i större skala, men kan anpassas till inomhusmiljö.
Tillgång till eluttag är bra om rören ska kapas med smidig rörkap (går annars med tänger eller bågfil).
Särskilt för detta projekt
För denna workshop ingår tillgång till rör och kopplingar för skapande. Dessa kan antingen återlämnas till konstnären eller köpas loss till ett fördelaktigt pris om skolan vill behålla materialet för att låta byggsystemet bli en del av skolans omgivning, antingen för strukturell lek under raster eller fritids, eller som praktiskt och lekfullt undervisningsmaterial.
Om materialet inte köps in tas det antingen med direkt efter workshopen eller kan även hämtas/skickas vid ett senare tillfälle.
Projektet går även att genomföra på 120 min.
Med fördel kan flera klasser på samma skola boka då det går att genomföra i större grupper.