PROJEKT

Animera i lera

Fantasi och kreativitet får flöda fritt när vi gör egna animerade filmer med lera.

Beskrivning

Rörliga bilder är en stor del av barn och ungas vardag, på sociala medier är film en självklar del. I Animera i lera får eleverna göra en egen kort animerad film för att få större förståelse för mediets förutsättningar och också verktyg för att förhålla sig kritiska till det. De får med hjälp av lera, ett material som är enkelt att arbeta med och som inte begränsar fantasin, skapa filmer utifrån egna berättelser med enkel teknisk utrustning. Eleverna får det stöd som krävs för att inte fastna i detaljer så att de istället kan fokusera på innehåll, berättande och filmens uttrycksmöjligheter. Vi lägger stor vikt vid idé och manus – berättelsen är grunden för slutprodukten och en stor del av arbetet sker i elevernas huvud och på papper. Temat är fritt men kan anpassas efter ett specifikt ämne eller projekt som är aktuellt i klassen. Vi avslutar dagen med att lägga upp elevernas filmer på Youtube – det är magiskt att se hur karaktärerna rör på sig och kommer till liv! Projektet är utformat så att eleverna skriver mycket, lite eller ingenting. Detta gör att de med läs- och skrivsvårigheter arbetar på samma villkor som alla andra.

Målsättning

Med betoning på lust och lek får eleverna göra en egen animerad kortfilm. De får insikt i filmens språk och hur film rent tekniskt blir till. De får övning i att berätta en historia på ett effektivt och förståeligt sätt och förståelse för manusarbete, att ett genomarbetat manus är en grundförutsättning för en bra film.

Tillvägagångssätt

Introduktion av mig.

Tillsammans komma på en idé.

Bildmanus

Tillverkning av lerfigurer och scenografi

Filma

Lägga på ljud

Vi lägger ut den färdiga filmen på Youtube

Lokalbehov och teknik

Klassrum med bord och stolar.

Ipads med appen Stop Motion Pro installerad och bordstativ (eleverna arbetar gruppvis. 3 är det optimala antalet i varje grupp. En iPad och ett stativ för varje grupp.)

Särskilt för detta projekt

Vi kommer att använda det pysselmaterial som finns på skolan för att bygga scenografier. Stora färgade papper och tejp är ett minimum, men allt som finns kan komma till användning.

PROJEKT

Region
Välj årskurs
Välj tema