Att skapa ett minne

Forma ett minne att hålla i handen!
Beskrivning
Alla bär vi våra minnen inom oss. Minnen från lunchrasten för några timmar sedan, minnen från när vi badade i havet under sommarlovet eller klättrade upp i ett högt träd, eller ett riktigt tidigt minne, som när vi fick ett småsyskon. Vi kan också bära minnen som inte är våra egna – kanske berättelser från en farmors hemland eller hur det var när morfar gick i skolan. Minnena lever inom oss, som flyktiga förnimmelser av bilder, ljud, dofter och färger.
I Att skapa ett minne ger vi våra minnen fysisk form med hjälp av olika tekniker och skapar ett objekt som barnen kan hålla i handen, ett minne att spara. Deltagarna får genom måleri gestalta ett minne, eller en berättelse från någon äldre de känner, och därefter välja ut något som finns i bilden för att göra en tredimensionell skulptur i lera av det. Genom att omvandla ett minne till ett objekt med två olika tekniker undersöker vi vad konst kan vara genom upprepning. Det blir en spännande process där fantasin får utrymme eftersom deltagarna inte behöver tänka sig fram till vad slutresultatet ska bli. Under tiden vi skapar samtalar vi om våra minnen och hur det känns att gestalta dem i olika former. Deltagarna får lära känna varandra och får sedan ta med sig skulpturen de gjort hem till sig – ett minne att hålla i handen.
Projektet finns i två olika varianter för årskurs 1-3 och för årskurs 4-6.
Målsättning
Eleverna får lära sig mer om sig själva, varandra och sina äldre. De får reflektera kring sina egna och andras minnen och genom en kreativ och lekfull process låta dessa ta form med hjälp av olika tekniker. De får bekanta sig med olika praktiker för gestaltning medan vi gemensamt reflekterar över vad dessa olika tekniker gör med det vi vill avbilda. De får utmana sig i att skapa något av en berättelse som finns inom dem, och sedan göra den tvådimensionella målningen till något tredimensionellt. Genom att ta del av varandras skapande får de också lära sig mer om varandra och varandras bakgrund, vilket kan stärka samhörigheten i gruppen.
Tillvägagångssätt
(För årskurs 4-6) Eleverna får ta del av en inspelad video jag skickar där jag berättar om projektet. Eleverna får i uppgift att fråga någon äldre i sin närhet, en far- eller morförälder, en annan äldre släkting eller en förälder, om en händelse från dennes barndom och att skriva ned berättelsen för att ta med till skolan. Detta projekt kan koppla an till skolans andra ämnen som svenska eller historia. Kontakta mig så pratar vi ihop oss.
Jag inleder projektet med att presentera mig och berätta kort om min konstnärliga praktik. Vi samtalar gemensamt om vad ett minne kan vara.
(För årskurs 1-3) Inga förberedelser, eleverna får i uppgift att måla ett minne, något som hände på lunchrasten nyss eller kanske när de hälsade på någon på sommarlovet, badade i havet eller hjälpte mormor dra upp morötter.
Eleverna får måla sina minnen/berättelser på papper med färg med tillägg av pennor och kritor. När bilderna är klara pratar vi om dem, i smågrupper eller helklass, och eleverna får bestämma vad i deras bilder de vill göra ett objekt i lera av. Vissa kan behöva lite hjälp med att komma på ett objekt och det kan vara fint att tänka tillsammans hur något ska få en tredimensionell form.
När de har valt ut något får de forma det i lera. Leran är snabbtorkande och behöver inte brännas. Objektet blir en representation av minnet som eleverna får ta med sig hem sen.
Vi avslutar med en vernissage där alla får visa upp sina objekt och berätta om dem och om minnet/berättelsen. Det blir ett fint tillfälle där eleverna får lära sig mer om varandras bakgrund.
Projektet kan med fördel delas upp på två tillfällen, 2x60 min, där de vid det första tillfället får måla och det andra göra ett objekt i lera.
Lokalbehov och teknik
Ett rum där det är möjligt att skapa och använda vattenfärger och lera. Tillgång till vatten. Något slags platta att arbeta med lera på, alternativt vaxduk eller plast för bordet. Konstnären tar med lera, lerverktyg och färg. Skolan bistår med penslar och papper, om inget annat bestäms på förhand.
Särskilt för detta projekt
Projektet finns i två varianter och man behöver välja en av dem. Till den för äldre barn krävs lite förberedelser någon vecka innan.