Cyanotypi

Beskrivning

I vår tid, som är fylld med teknik och där det visuella språket har fått en betydande roll, är det både viktigt och spännande för barn att förstå hur man egentligen återger en bild från verkligheten. Cyanotypi är den enklaste processen av de alternativa fotografiska metoderna. Bilden skapas genom kontaktkopiering, så att man kan använda vilket material eller föremål som helst, enligt mig blir det vackrast med växter. Workshopen passar därför utmärkt för botanik, där eleverna kan plocka olika typer av växter, sedan torka dom och för att sedan kontakt kopiera på det sensibiliserade pappret. Dessutom pratar vi lite om kemi och ljuskänslighet samt historien om fotografi, hur det har uppfunnits och vilka som var de första fotografiska kamerorna och processer.

Målsättning

I workshopen cyanotypi får eleverna bekanta sig med en av de äldsta fotografiska processer. Cyanotypi är en kopieringsprocess, det fungerar helt enkelt som en kopieringsmaskin med den karakteristiska djupblåa färgen. Processen är enkel att förstå och att handskas med. Barnen kan leka med komposition och former. De får tänka över den negativa/positiva fotografiska processen och de får en inblick i hur ljuset/solen påverkar bilden. Eleverna kommer i grupper att välja material och motiv och komponera detta på pappret. Sedan får de exponera pappret i sol ljus eller under UV lampor. Tredje momentet är sköljning. När pappret har torkat kan man även fortsätta att måla eller rita på pappret, se bild i galleriet som exempel.

Tillvägagångssätt

Vi börjar med en kort presentation och introduktion, sedan tar vi fram de olika föremål som vi vill göra bilder av, som sagt det kan vara växter, tyger, texter, teckningar och även bilder men då är det bäst om de ha skrivits ut på over-head-film.

Vi delar upp oss i grupper i vanliga fall 2 max 3 elever per bild. Nu börjar det roliga! Vi tar fram det sensibiliserade pappret (jag har redan målat på det innan kursen börjar) och lägger ut de växter som man vill på pappret, sedan har jag med mig glas skivor som vi lägger på och sedan beroende på hur stark solen är går vi ut eller nära ett fönster eller under UV lampor för att exponera pappret.

Det är nu det händer, vi kan se hur pappret förändras i färg och när det blir mörkblått då är det dags att ta bort pappret från ljuskällan och lägga det i vatten.

Om vi hinner kan vi sedan måla med akvareller för att förstärka kontrasten, nyanserna eller med gouache för att lägga till andra färger.

Lokalbehov och teknik

Inga särskilda behov.

Särskilt för detta projekt

Innan workshopen börjar är det bra om man har förberett sig med de torkade växterna eller andra föremål som man vill experimentera med, som sagt teckningar eller texter funkar också väldigt bra. Om man vill kan man också göra "riktiga" bilder men då behöver man skriva ut bilden negativ och spegelvänd på en over-head-film (jag kan förklara och hjälpa till i så fall) för bästa resultat annars fungerar också en fotostatkopia.

Joakim Kocjancic

Årskurs

Åk 4-6, Åk 7-9

Typ av aktivitet

Konstworkshop kort (120 min)

Konstnärlig metod och material

Fotografi, Grafik

Tema

Relaterade skolämnen

Biologi, Bild, Kemi

Tillgänglighet

-

Storlek på klass

Helklass (30 elever)

Konstprojektet kan bokas i:

Region Stockholm

Hemort:

Konstnären har sin bas i Region Stockholm, notera att reskostnader kan tillkomma.

Pris

8450 kr

exkl moms (moms 25%)

Bra att veta

Skolan bistår med grundläggande material såsom A4 papper, vanliga pennor, saxar och enklare lim. Många projekt behöver få tillgång till projektor och duk för bild-eller filmvisning, även detta bör skolan kunna bistå med.

Konstnären tar med sig allt material som är mer konstnärsspecifikt för projektet och har i sitt arvode 50 kr per elev till detta.

Behövs det mer konstnärspecifikt material utöver det som ingår, så kan man komma överens om att konstnär köper in och tar med sig mot en tilläggskostnad. Detta material kan skolan sedan spara och eventuellt återanvända.

I en del konstprojekt kan konstnär och skola komma överens om att tillsammans med elever samla material att arbeta med vilket kan vara en värdefull del av ett upplägg. Detta bygger på att samla saker som finns att tillgå, på skolan eller hemma, såsom tidningar, kartong, toalettpappersrullar, gamla kläder eller annat som kanske ändå skulle kastas.

Kontakta konstnär för praktiska frågor eller andra överenskommelser. Lägg in bokning@konstdepartementet.se på kopia så att vi vet vad ni kommer överens om och kan hjälpa till att genomföra bokningen sen.