Måla fult

Vi utmanar våra inre kritiker och leker fram annorlunda målningar!
Beskrivning
Vad hade hänt om Picasso, Hilma af Klint eller Jean-Michel Basquiat bara hållit sig till att försöka måla “fint”, det vill säga måla verkligheten så naturtroget som möjligt? Att gå utanför gränserna för vad som anses fint är det som många gånger utvecklat konsten och utvidgat vår värld och synen på konst. I projektet Kan konstnären måla “fult”? utmanar vi våra föreställningar om fint och fult måleri.
Vi bjuder in den inre kritikern i processen, den som berättar för oss om vår egen förmåga att måla. Vad tror vi att vi kan och inte kan, och hur har vi lärt oss det? Genom att göra olika lekfulla övningar med färg, pensel och andra föremål går vi bortom den individuella prestationen. Vi leker med att måla annorlunda, med andra mål än att “måla fint”, och lyssnar till vad den inre kritikern har att säga då. Vi lär oss om hur man kan fortsätta skapa konstnärligt även när det känns svårt och när lusten tryter, och om hur man kan använda sig av det “fula” måleriet för att göra nya konstnärliga upptäckter!
Målsättning
Eleverna får pröva på att måla på ett annorlunda, nyfiket och lekfullt sätt, där vi släpper tanken på att måla “fint” eller korrekt. Då många barn slutar att måla när den inre kritikerns röst blir för högljudd är förhoppningen att de här ska få strategier att handskas med den, avdramatisera den och ta ifrån den dess makt. Projektet förmedlar till eleverna att kreativt skapande handlar om mer än resultat, att man kan och får fortsätta vara konstnär även när det känns svårt, och att deras kreativa uttryck är en mänsklig rättighet och en viktig del av att vara människa.
Tillvägagångssätt
Jag presenterar mitt konstnärskap och mitt måleri. Vi funderar på om jag målar “fint” eller “fult” och om det spelar någon roll. Jag ger exempel på hur min egen självkritiska röst kan låta. Vi tittar också på hur måleriet har förändrats genom konsthistorien och hur många konstnärer som slutat försöka måla “fint” eller “rätt” har varit de som skapat helt nya uttryckssätt och utvecklat vad vi idag ser som konst.
Vi gör måleriövningar där vi utmanar våra föreställningar om hur man ska måla för att det ska bli fint. Vi målar med “fel” hand, vi målar med en spik istället för pensel, vi målar med en kompis hand, vi målar av kompisens målning som den målade med fel hand…
Vi bjuder in våra inre kritiker i processen och målar (i text) vad de har att säga över en av våra målningar. Sedan utforskar vi andra ord och känslor som kan beskriva målningarna: kul, intressant, häftig, rolig, vacker, ovanlig, söt, annorlunda, konstig, läskig…
Avslutningsvis tejpar vi upp våra målningar i klassrummet och har vernissage.
Lokalbehov och teknik
Normalstort klassrum eller bildsal med plats för eleverna att sitta och måla enskilt.