Museet för framtidsarkeologi

Vi använder glas och fantasi för att spekulera kring ett framtida arkeologiskt museum.
Beskrivning
Idag lever vi i en slit- och slängkultur och i ett överflöd av materiella ting. Samtidigt gräver vi oss djupare och djupare ner under jorden i jakt på mineraler och metaller för att tillgodose denna gränslösa konsumtion. Omvandlingen från värdefullt material till värdelöst föremål går i rasande takt. Vissa ting går oss obemärkta förbi, medan andra saker laddas med status och makt.
I projektet Museet för framtidsarkeologi får eleverna prova på att arbeta i materialet glas. Glas är både ett klassiskt konsthantverksmaterial och ett vardagligt material som finns runt omkring oss i fönster och dryckesförpackningar. Glasets magiska egenskaper påminner om jordens skatter men står kulturellt för en slags oäkthet. Glasets nedbrytningstid på svindlande 1 miljon år känns oändligt i relation till våra egna liv.
Tillsammans bygger vi upp ett museum med framtida skatter, skapade av återvunnet glas. Vi fantiserar tillsammans kring hur dessa skatter kommer att läsas av nästkommande generationer.
Målsättning
Eleverna får prova på att skapa konstverk med glas, ett material de inte är vana att arbeta med. De får på så vis bredda sin uppfattning av vad ett konstnärsmaterial kan vara, och de uppmuntras att se på material i sin omgivning ur ett kreativt och hållbart perspektiv.
Genom ett lekfullt och experimentellt förhållningssätt bjuds eleverna in att reflektera över vad det är som gör ett objekt värdefullt. Det här projektet väcker frågor kring vilka materiella spår vår tid lämnar efter sig och hur de spåren kommer att läsas av framtida generationer.
Tillvägagångssätt
Jag berättar om min praktik och visar bilder på mina konstobjekt i glas. Vilka associationer väcker objekten? ? Kan det röra sig om en fossil från en art vi inte visste fanns? Är det dyrbara ädelstenar? Innehar föremålen någon slags magi?
Med hjälp av glaskross som inte har vassa kanter, gjort av återvunnet glas i olika färger, återvunnen koppartråd och lacklim får varje elev gjuta och forma sina egna framtidsskatter och fossiler.
Avslutningsvis arrangerar vi alla objekt som på ett museum. Eleverna får ge sitt alster ett vetenskapligt namn och vi spekulerar tillsammans i hur en framtida arkeolog kommer att tolka objekten.
Lokalbehov och teknik
Vanligt klassrum eller bildsal.