PROJEKT

Ansikten utan gränser

Vi skapar hybridporträtt med en gammal tryckmetod och reflekterar över vår relation till naturen omkring oss!

Beskrivning

Var går gränsen mellan dig och världen? Mellan människan och djuret, djuret och trädet? I detta projekt blir hybridformen, blandningen av två element eller arter, en metod för att både tänka och skapa. Med hjälp av lera skrapar vi fram hybridporträtt av oss själva, med inslag av djur, växter och träd, som vi gör till stämplar som vi sedan trycker på papper. Genom att utmana det traditionella självporträttet blir projektet en övning i fantasi och kreativitet, samtidigt som det blir ett sätt att diskutera och reflektera över frågor om identitet och människans relation till naturen. De något förvrängda och ovanliga ansikten som kommer till liv under arbetet blir också en ingång till att diskutera vad som anses vara vackert och vad som anses vara fult – här får vi möjlighet att se skönheten i det udda och oväntade.

Trycktekniken är en uråldrig metod för att skapa visuella världar med enkla former och linjer, som dessutom är möjliga att reproducera, vilket ofta ger verket en stark symbolisk laddning. I projektet utforskar vi tryck med en gammal metod där handen och hjärnan får samspela för att skapa unika verk som visar upp mindre synliga sidor av oss själva. Samtidigt närmar vi oss frågor om vad det innebär att vara människa i en värld där allt hänger samman.

Målsättning

Projektet syftar till att inspirera och stärka såväl fantasin och kreativiteten som det personliga uttrycket. Genom att arbeta med lera och tryckteknik får eleverna kunskap om konstnärliga material och tekniker, och får samtidigt möjlighet att träna sin förståelse för form och komposition. Projektet uppmuntrar också till introspektion genom att använda sig av hybridformen snarare än ett traditionellt självporträtt – resultatet blir ett verktyg för symbolik, visuell berättelse och reflektion, där den egna tolkningen av jaget är central.

Tillvägagångssätt

Introduktion där jag berättar om mitt eget konstnärskap och om om hybridbegreppet inom konsthistorien. Jag visar exempel, som Guiseppe Arcimboldo som kombinerade ansikten med träd, frukter och natur och Hieronymus Bosch, som blandade mänskliga och djuriska former med varandra för att förmedla moraliska budskap. Jag visar även exempel på mina egna verk där jag använder mig av hybridformen.

Vi har en gemensam diskussion kring hur vi uppfattar dessa verk, vad vi tänker om deras uttryck, budskap och om vi uppfattar dem som ”fina” eller ”fula”, vilket leder oss vidare in på ett djupare samtal om skönhetsbegreppet, och att skönhet inte alltid måste vara det normativa och förväntade, utan att det även kan finnas i det främmande och oväntade.

Vi inleder den praktiska delen, där varje elev ska skapa ett eget hybridansikte av lera, en relief. Alla får en bit lufttorkande lera som de trycker ut på en hård och plan yta. Därefter drar de linjer i leran som efterliknar deras eget ansikte eller något framträdande drag, som samtidigt ska blandas med ett djur eller växt. Eleverna får själva reflektera över vilket djur, blomma, träd eller insikt som de känner att de vill förenas med eller känner samhörighet med. När formen är klar skärs leran till för att bli en relief.

Reliefen/stämpeln målas, därefter placeras ett papper ovanpå för att överföra trycket – det blir ofta en överraskning eftersom bilden blir inverterad. Den mjuka leran ger dessutom ett levande och oförutsägbart resultat som kan varieras beroende på hur hårt man trycker ned pappret. Eleverna uppmanas också att lägga till andra detaljer, som löv eller blommor, och trycka in dem i sina former.

Relieferna sparas och torkas i rumstemperatur, vi gör ett litet hål i dem för att senare kunna hänga upp dem. Som avslutning hänger vi upp våra tryck i en gemensam utställning.

Lokalbehov och teknik

Bildsal eller annat klassrum som är anpassat för lera och andra material på samtliga ytor. Tillgång till vatten samt wifi och projektor för att visa bilder. Om möjligt även tillgång till Ipads.

Särskilt för detta projekt

Lektionen anpassas efter årskurs. För yngre elever kommer jag praktiskt visa trycktekniken och använda visuella hjälpmedel med hjälp av bilder på olika djur och växter för att underlätta förståelsen och inspirera till eget skapande. För äldre elever kommer jag att ge en mer fördjupad genomgång av ämnet och de olika tryckteknikerna.

Det är bra att eleverna har förkläde och/eller bekväma kläder. Kostnad för lera tillkommer och rester av lera kan lämnas på skolan och återanvändas.

Jag kommer behöva ca 30 minuters förberedelsetid innan projektet startar samt tid för städning efter, ca 30 minuter.

PROJEKT

Region
Välj årskurs
Välj tema