Drejning är den teknik jag främst använder, främst till bruksgodset, men även då jag arbetar mer skulpturalt. Då använder jag mig ofta av drejade element som sedan byggs ihop till sammansatta former. Mitt formspråk är organiskt, lekfullt och med texturer som både syns och känns. Jag arbetar med ett ständigt undersökande av leran och dess plasticitet där jag testar dess möjligheter och gränser.
Ett projekt som jag arbetat med under en tid är att utforska min omvärld med hjälp av leran. Här har jag varit ute i skogen, ”tagit form” på texturer från träd och stenar, för att sedan arbeta vidare med avtrycken i tredimensionella former.
Det råa, det plastiska, det mjuka, det torra, det fuktiga, det sköra och det glasartade. Att följa lerans process och tämja den in i min egen arbetsprocess, låta sig överraskas, byta spår och göra nya upptäckter. Det är sådant som gör det intressant för mig att arbeta just med lera.
"Bildöverföring & Screening på lera" med Elisabeth Ottebring
"Sculptural throwing", Masterclass med Shozo Michikawa
"Den lilla Oljeugnen" med Stefan Andersson
Lärarprogrammet, Bild/Förskola samt F-9
Keramik & Glas, Konstfack MFA
Keramiklinjen, Leksands Folkhögskola
Region Västmanland
Region Västmanland