På järnvägsstationen

Janet Cardiff – Alter Bahnhof Video Walk, 2011

Till konstfestivalen Documenta i Kassel, Tyskland, skapade konstnären Janet Cardiff ett videoverk där besökaren själv spelar huvudrollen. Med hörlurar och mobiltelefon i handen rör man sig genom stadens gamla järnvägsstation samtidigt som man tittar på en film på skärmen – filmad på exakt samma plats. Skärmen och verkligheten ska stämma överens, och berättelsen som spelas upp i öronen förflyttar både platsen och tiden. Fiktion blandas med verkliga händelser kopplade till stationens historia – bland annat deportationen av judar under andra världskriget.

Verket skapar en stark känsla av närvaro och medvetenhet om platsens många lager av historia, rörelse och berättelse.

Läs mer:
Janet Cardiff – official site (med information om verket)
Se ett utdrag från verket


På ett gammalt kolfält

Jeremy Deller – The Battle of Orgreave, 2001

Det här verket tar plats på en av de mest laddade platserna i brittisk samtidshistoria: ett nedlagt kolfält där ett våldsamt polisingripande ägde rum under gruvstrejken 1984. Konstnären Jeremy Deller bjöd in över 800 deltagare – däribland före detta gruvarbetare och poliser – att återskapa konfrontationen som en slags historisk re-enactment.

Genom att iscensätta händelsen tillsammans med dem som var där gav Deller plats åt olika perspektiv och känslor – sorg, ilska, minnen – och skapade ett utrymme för kollektiva samtal om historia, makt och samhällsförändring. Konstverket blev en plats för bearbetning, och en påminnelse om hur starkt förankrad i verkligheten konsten kan vara.

Läs mer:
Tate – The Battle of Orgreave
Se dokumentär


Vid alla sopbilar i New York

Mierle Laderman Ukeles – Touch Sanitation, 1979–1980

Under ett helt år ägnade konstnären Mierle Laderman Ukeles sig åt ett omfattande performativt konstverk där hon mötte över 8 500 anställda inom New Yorks sanitetstjänst. Den centrala delen av verket kallades Handshake and Thanking Ritual, där Ukeles skakade hand med varje enskild renhållningsarbetare och sa: “Thank you for keeping New York City alive.”

Genom att följa med på sopbilar, besöka arbetsplatser och lyfta det dagliga, ofta osynliga, arbetet skapade hon ett konstverk som både var en hyllning och en kritisk kommentar. Touch Sanitation ställde frågor om vem som räknas, vad som värderas – och vad som händer när omsorg och underhållsarbete ses som konst.

Ukeles utmanade konstens gränser, och synliggjorde samtidigt arbetare som sällan får utrymme i kulturen – trots att de är helt avgörande för att samhället ska fungera.

Läs mer:
Mierle Laderman Ukeles on (Re)Imagining Freshkills Park
Se film från Centre Pompidou (på franska men du kan välja svensk text)

Källa:
Queens Museum, MoMA

Fler övningar finns i lärarhandledningen ”Konsten att lära”.

Konstdepartementets lärarhandledning ”Konsten att lära – Lärarhandledning för samskapande konstprojekt” är ett pedagogiskt verktyg för lärare som vill integrera bildförståelse och konst i undervisningen. Handledningen är kostnadsfri och utformad för att stärka elevers kreativa och kritiska tänkande genom arbete med bilder och konstnärliga processer.

Om du inte redan har den kan du hämta den kostnadsfritt här.